Äkta osynlighet utlovat

Tydligen är osynlighet en teoretisk möjlighet med nanoteknologi. Nanoteknologi i det här fallet innebär att väldigt små strukturer i ett materials yta kan leda ljuset runt materialet och skicka iväg det på andra sidan som om objektet inte fanns.

Visst är det coolt men andvändningsområdet bör väl främst ha med militären och polisen att göra? Och vissa kriminella är säkert också intresserade. Kan det så småningom bli en kul grej på fester eller är det en för farlig teknik att släppa lös till allmänheten? Fågelskådare kan kanske ha användning av det.

Nanoteknologi är ett ord som kan betyda flera olika saker. Jag tycker mej minnas att jag har lovat att skriva mer om det.

Andra bloggar om
nanoteknologi
och
vetenskap
och
forskning
och
övervakningssamhället

X-men 3: The Last Stand

Nu har även jag kommit iväg och sett X-men 3. Som jag har varit inne på förut så var jag ju en marvel-fan när jag var liten illbatting. Speciellt Fantastiska Fyran och X-men var mina favoriter. Så jag har nog ett lite annorlunda perspektiv än de flesta som stormar biograferna nu. Den verkar ju vara en stor succe just nu.

Och visst var den bra. Hela trilogin blir dock aningen genomhastad eftersom detta var serietidningar som höll på år efter år och man har bara valt ut några "höjdpunkter" till filmerna. Man skulle ju kunna göra en egen film om varenda en på Xavierskolan t.ex.

Och själva Fenix-karaktären blev det ju inte mycket av. För er som imponerades av Jean greys mörka sida i filmen kan jag avslöja att filmversionen av Dark Phoenix är en duvunge jämfört med serieversionen.

Om nån vill veta mer så leta runt här på Marvelsidan och t.ex på Dark Phoenix eller nått. Känns lite lustigt att alla gillar filmerna nu för vi var inte så många som gillade serierna.

Andra bloggar om
X-men



Mellan Ådalen och Sveavägen

Enligt nån undersökning så är Sverige som varumärke ännu starkt i utlandet även om det har dalat några steg på topplistan. Ännu ses dock Sverige som en lugn, ordningsam idyll med orörd natur och få sociala problem. Höga skatter betraktas som det pris som svenskarna får betala för att leva i ett av de bästa länderna i världen.
 
Man har inte så bra koll på den sociala och ekonomiska utvecklingen i Sverige de senaste decennierna, som har varit påväg bort från folkhemmet.

Högern har helt rätt i att man måste hålla en bra attityd. Att mentalitet och moral är omistliga i livet och att det är rätt utsiktslöst att försöka hjälpa någon som har gett upp på förhand. Därför är det lite konstigt att näringslivsföreträdare försöker att utmåla en överdrivet negativ bild av Sverige och möjligheterna för svenskt företagande jämfört med andra länder. Sverige har ett av de bästa företagsklimaten i världen. Hur ofta slår vi oss på bröstet för det?

En bit av Sverige dog i fjol. Sverige utan Monika känns mindre svenskt. Tusentals svenskar dör varje dag, men det är få av dem som har präglat folksjälen. Vad vore Stockholm utan "Sakta vi gå genom stan"? Vad vore skärgårn utan "Att angöra en brygga"? Vad vore Sverige utan melankolisk jazz? Det arv som Bo Kaspers Orkester levde av.
 
Där ett stilla vemod är allt som återstår av den värdsliga våndan.

Sverige var något som inträffade det halvsekel då sossarna var sossar. Från dansbaneeländets dagar tills Gudrun raveade i Docklands. Mellan Ådalen och Sveavägen.

Andra bloggar om
Sverige
 

Sikta mot stjärnorna

I vår serie "yttre rymden och du" har vi nu kommit fram till nästa teknologi för möjligt framtida rymdresande. Vi får se om även denna artikel snart får syskon i någon populärvetenskaplig tidsskrift. ;-)

Miguel Alcubierre är en mexikofödd teoretisk fysiker som nu återigen jobbar i Mexiko. Han är mest känd för the Alcubierre metric, även skämtsamt kallat "warp drive".

Alcubierre metric är en matematisk beskrivning av en fyrdimensionell rymd som, poetiskt beskrivet, drar ihop sej åt ena hållet och utvidgas åt andra hållet så att en "warp bubbla" bildas, ett stycke "normal rymd", som i teorin skulle kunna färdas fortare än ljuset genom att själva avståndet veckas ihop. (Slut på poesin.)

Detta påminner om ett sätt att färdas fortare än ljuset som har förekommit i flera science fiction historier före att alcubierre metric formulerades -94. Själva användandet av ordet "warp" för ju tankarna till Star Trek. Dock krävs det att alcubierre metric kompleteras med flera stora upptäckter ännu ogjorda innan man kan börja hoppas på några interstellära resor.

Lite grann om den forskning som pågår idag om spektakulära ideér om rymdresor.

Andra bloggar om

fysik
och
vetenskap
och
forskning
och
rymdresor

Nyttan med bloggar

Jag hoppas alla förstod sig på förra inlägget, men jag tror det. Jag litar på mina läsare. Lustigt det där hur man kan skriva en sak och länka till något helt annat så att t.ex en ironisk effekt uppstår som är helt oöversättbar till papper t.ex. Begreppet undertext har fått en ny innebörd.

Visste du att bloggläsning är bra för dej? Det kommer dom fram till här.

1. Blogs can promote critical and analytical thinking.

2. Blogging can be a powerful promoter of creative, intuitive, and associational thinking.

3. Blogs promote analogical thinking.

4. Blogging is a powerful medium for increasing access and exposure to quality information.

5. Blogging combines the best of solitary reflection and social interaction.

De skriver också att den bästa bloggen för allt detta är en relativt liten, okänd blogg i Sverige som kallas Tempus Fugit. Läkare från BloggInstitutet i Schweiz rekommenderar alla en daglig dos av Tempus Fugit. You know you want it.

Lyckligtvis är det en del som läser den. Igår passerades 3000-strecket för besökare räknat som unika ip-nummer per dygn.

Andra bloggar om
blogg
och
bloggar
och
bloggosfären
och
länkar


Om judefrågan

Antisemitismen är ju på tapeten med jämna mellanrum. Tidigare i år var det en opinionsundersökning som vissa tolkade som att svenskarna var mer antisemitiska än man trodde. Och för kanske två veckor sen så kallade en israelrepresentant Sverige för Europas mest antisemitiska land, troligen för att vi hade tagit emot Hamasföreträdare och inte deltagit i millitärövningar med Israel.

Jag vet inte hur pass spridd eller rotad antisemitismen är i folkdjupen men det är intressant att den finns både hos extremvänstern och extremhögern. Hos extremvänstern kan det dock inte vara någon judisk natur som kritiseras eftersom man inte tror på sånt, utan det brukar vara Israels politik, judarnas medieinflytande o.dyl. som kritiseras.

Vilka är då dessa judar som gör folk så upprörda? Har du träffat någon? Varför, kan man fråga sej, har de ett sånt oproportionerligt inflytande i världen, vilket gör så många misstänksamma?

Folkslag i gemen som envisas med att avvika från majoritetskulturen brukar ju alltid få veta att det är något fel på dem, men det blir ju knivigare i fallet judarna vilka faktiskt brukar få några mer framstående företrädare så snart chansen ges historiskt. Här måste andra anklagelser än bara allmän underlägsenhet fram. Här rör det sej snarare om ondska än om dumhet och inkompetens.

Det är tur att den moderna vetenskapen kan undersöka dessa människor och fastslå vad det egentligen är för fel på dem.

Andra bloggar om
judar
och
antisemitism

Kefft

Medan vi ändå talar om Finland så kan vi väl också nämna att de även är bättre på oss i något som är desto viktigare, nämligen skolresultaten. I en internationell jämförelse så är Finland bäst på matematik, naturkunskap och läsförståelse. Sverige kommer på plats 14, 12 och 7. Andra länder som kommer före oss är bl.a Sydkorea, Japan och Kanada.

Det här är viktigt. Man måste visserligen inte vara bäst i klassen men det är inget fel i att försöka. I SvD-artikeln skriver man att svenska elever är bättre på att tänka kritiskt och vara kreativa. Kanske det. Så smarta är svenskar. Om detta är framtiden så kanske vi kan försörja oss som dokusåpaproffs. Det är ju iallafall upplevelseindustrin.

Andra bloggar om
Finland
och
Skolan


slaget om de små pastejerna

when hell freezes over

I V för vendetta så säger V  "Det som gjordes mot mej var monstruöst" varpå Evey svarar "och därför blev du ett monster?" (fritt ur minnet).

I förtio år hånades de. De var pajasarna och slagpåsarna. På det förtionde året så resde de sej igen och de hade blivit monster. De var finnar. De var Lordi. De skulle erövra Europa.

Schlagerfestivalen är död. Länge leve Melodifestivalen. Eller Song Contest som det heter på engelska. Visserligen kan man hävda att Hard Rock Halleluja varken har mycket till sång eller melodi men den har ännu mindre av schlager i sej.

Hårdrockens seger sägs vara det största som har hänt festivalen sedan Abbas seger vilken tydligen också hade ett stort inflytande.

Även Litauen hade en protestsång, en coolare, som till min förvåning hamnade på 6:e plats. Lordi sjöng den, "We are the winners of the Eurovision", när han vann.

Jag tror inte att Melodifestivalen kommer att störta i grus och aska nu. Tvärtom tror jag att detta kan vara början på en tid av ny bredd och kreativitet.

Andra bloggar om
Lordi


Lathet, stölder och allmänt förfall

Nix, det blir inget klokt idag heller. Det är vår i Umeå och melodifestival och efter 220 aktiva dagar har jag 0,52 ping per dag vilket är rätt högt tycker jag.

Jag kan väl påpeka att i nummer fem 2006 av Allt om vetenskap så finns på s.24-33 en artikel om Heimteorin som jag såvittjagvet är den första som har skrivit om på svenska. I´ve been rippedoff again!

Nä, jag tror faktiskt inte att både Illustrerad Vetenskap och Allt om vetenskap luskammar min blogg efter intressanta uppslag. Snarare tänker vi likadant. Men jag var först! Fast Allt om vetenskaps artikel om Heimteorin är förstås mer genomarbetad än min. Det kan dom ju trösta sej med.

För övrigt vet jag ingenting om Danielssonaffären vilket verkar vara allt som svenska bloggosfären skriver om nu, inte minst därför att bloggosfären är inblandad.

Andra bloggar om
lathet
och
stölder
och
allmänt förfall

This message will selfdestruct in 5 seconds

Så var man då tillbaka vid sin dator igen efter att ha rest land och rike kring. Jo, jag vet att jag nästan lovade att posta något redan igår men jag var så trött efter resan att jag gick på bio istället och såg Mission Impossible 3. Visst, hyffsad underhållning även om den inte grep tag i mej. Kanske var jag för trött.

De omöjliga uppdragen brukar ju lösas genom välplanerat lagarbete men när det drog iväg mot finalen i filmen så var det till sist bara den ensamme hjälten kvar som kämpade för sitt och sin kärestas liv genom vilda improvisationer.

Ethan Hunt riskerade också medvetet att internationella terrorister kom över ett biologiskt vapen när han skulle rädda sin tös. Gjorde han rätt? Inte alls självklart. Förrädaren vid IMF hade ju nästan lika bra argument han.

I en scen i filmen så använder de en spionsatellit för att se ett registreringnummer på en bil. För några veckor sen så såg jag ett program på vetenskapskanalen (eller var det discovery?) där de bl.a diskuterade hur pass bra upplösning som spionsatelliterna egentligen har nu för tiden. De officiella siffrorna ligger på några meter. Några experter antydde att det snarare var 15 centimeter och och någon trodde att det var ännu mindre.

På texttv idag står det att folk vid två olika tillfällen har försökt få ut farliga bakterier från universitetet. Det får mig att tänka på detta:

"In 2002, after all, a group of researchers built a functioning polio virus, using a genetic sequence off the Internet and mail-order oligonucleotides (machine-synthesized DNA molecules no longer than about 140 bases each) from commercial synthesis companies. At the time, the group leader, Eckard Wimmer of the State University of New York at Stony Brook, warned that the technology to synthesize the much larger genome of variola major -- that is, the deadly smallpox virus -- would come within 15 years. In fact, it arrived sooner: December 2004, with the announcement of a high-throughput DNA synthesizer that could reproduce smallpox's 186,000-odd bases in 13 runs."


Andra bloggar om
Mission Impossible 3
och
spionsatelliter
och
biovapen
och
terrorism

Paus

En dryg vecka har jag haft lite högre bersöksfrekvens på bloggen och det är ju bara roligt, även om jag gärna skulle vilja veta vilka äldre inlägg som egentligen drar folk, för de senaste inläggen är det nog inte. Tittar man på intressant.se så har "Några andra inlägg från Tempus fugit" ändrats drastiskt sen första maj och ser nu ut så här:
Så det är kanske dessa som folk har sett mest. Roligt kunde det också vara om någon av besökarna kunde skriva någon liten kommentar ibland, t.ex:
"Gud vad jag ser upp till dej" eller
"Din djäkla prettofåne" eller
"Bryr mej inte" eller vad som helst.

Hur som helst så ska jag nu resa bort några dagar (igen) och kommer antagligen inte att blogga något förrän tidigast på onsdag. Ha det.
 

Språkinstinkt

När människor eller människogrupper som inte kan varandras språk ska leva och verka tillsammans över en längre tid så uppstår ett sorts minimalt språk som kallas ett pidginspråk. Sådana språk har t.ex inte någon utvecklad sammanhängande grammatik. Ord- eller frasförrådet kan komma mest från ena språket eller från bägge.

Detta kan utvecklas till ett riktigt, nytt språk; ett kreolspråk. Vad som krävs är att en nya generation barn växer upp som närmast uppfinner det nya språket.

Barns förmåga att förvandla pidginspråk till kreolspråk kan tolkas som tecken på en medfödd språklig förmåga, dvs medfödd "kunskap" om grammatik och syntax. Barnen uppfinner ett nytt språk - något som deras föräldrar inte klarade av. Den mänskliga språkinstinkten tycks försvagas när vi växer upp vilket även kan förklara varför det är mycket lättare att lära sej ett nytt språk som barn än som vuxen. (Genom s. 106f)

Liknande iaktagelser kan kanske även göras om etikett och etik.

Andra bloggar om
språk


Intill visshet gränsande sannolikhet

ubåtsjakt

Nyligen läste jag något om ubåtsmysteriet från 80-talet igen. Jag tillhör dem som inte är övertygade om att det nånsin fanns några ryska ubåtar i svenska farvatten. Å andra sidan så är jag inte övertygad om motsatsen heller. Men den officiella svenska versionen är att Sverige faktiskt kränktes av Sovjet och det anser jag inte vara bevisat, och alltså bör det inte vara den officiella versionen.

Andra bloggar om
ubåtar
och
försvaret


r e s p e c t

Liksom ca 22% av svenska folket så kallar Liza Marklund sej feminist. I sin senaste krönika så skriver hon:
"Naturligtvis behöver man inte vara feminist bara för att man är kvinna.
Noga räknat finns det tre andra alternativ.
Man kan vara okunnig, ointresserad eller korkad också."

I en intervju med Stina för något år sedan så sa Liza Marklund bl.a, hur var det nu?
"jag beundrar verkligen kvinnor men jag förstår dem inte" (citerat fritt ur minnet).

Mission accomplished

Så där. Nu har jag hållit min andra föreläsning om Wilber. Det är kul att hålla föreläsningar och diskussioner. Men det är nog ingen bra ide att hålla en tredje Wilberföreläsning i Cognitos regi.
Nu får jag hitta på nått nytt.
Sokrates var en av deltagarna.

Andra bloggar om
Wilber
och
Cognito
 

Rippoff!

Har man sett; Illustrerad Vetenskap har kraftigt inspirerats av ett eller två av mina tidigare inlägg. Jag får ta det som en komplimang. Eller vad tror du? Är det en ren slump? Eller ser du kanske inga likheter alls?
 
Hur som helst ska jag resa till Stockholm ikväll och jag tror att jag är tillbaka vid min dator på söndag. Kanske postar jag inget förrän på måndag. Vi får se.
 

Fat Duck

Ganska ofta när jag lagar mat så höftar jag till det lite och börjar friflyga utanför recepten, ibland blir jag t.o.m. en aning experimentell. Jag tänker inte ge er något exempel att förfasa er över. Det är inte alltid som resultatet blir så lyckat.

Vad skulle ni säga om en meny med följande urval:

snigelpudding med skinka

sorbet med smak av sardiner på rostat bröd

lax kokt med lakrits

bräss panerad i pollen

baconglass med tomatsylt och tegelé

kaviar och vit choklad

bacon och ägg-glass

Vattnas det inte i munnen? Kurrar det inte i magen?

Fat Duck heter en restaurang i en liten by väster om London som faktiskt serverar det mesta som jag nyss räknade upp. Bakgrunden är att en mästerkock har slagit sej ihop med en kemist och vetenskapligt börjat utforska mat och smak. Då upptäcker man också nya kombinationsmöjligheter som ingen har tänkt på förut. Fat Duck har tre stjärnor i Michelinguiden.

Andra bloggar om
mat


Mest lästa inlägg (o.dyl.) under mars och april

Jag hade aldrig någon översikt över mars som jag hade över februari, så nu kommer en översikt över både mars och april på en gång. Här är de tio (ungefär) posterna som har haft flest besökare. Som förut så kan jag egentligen bara se när folk har varit här och inte exakt vad de har läst, med det är ett rimligt antagande att det oftast är det senaste inlägget som har dragit mest.

På första plats kommer faktiskt förra sammanfattningen. Har jag tur så kanske det här inlägget blir populärt också. Trettionio unika ip-nummer och nittiosju sidvisningar den dan.

På andra plats, med 37 unika ip-nummer, hittar vi Som ljuv musik som publicerades för bara en vecka sen. Samma inlägg hamnar på tredje plats eftersom tisdagen har nästan lika många besökare som måndagen utan att jag har skrivit något nytt inlägg.

Om vi kallar nästa inlägg för det tredje så är Klasskamp på plats tre med 36 unika ip-nummer. Det är också det inlägg som har fått flest kommentarer. Kanske kikade folk också på En gammal historia som var inlägget innan.

Det fjärde populäraste inlägget under mars och april har varit Deleuze for dummies. 33 dummies läste.

Plats nummer fem har stulits av Tre filmer till som är ett simpelt utfyllnadsinlägg, men kanske var det egentligen inlägget innan, Bara smitta Eller, som folk hade upptäckt. Lika många besök hade även Power to the people, kanske inklusive grön el? och slap me silly men Den fullkomliga fyllan hade även den 32 unika ip-nummer om nu inte en del egentligen läste Born free istället.

Endast trettioen ip-nummer hade dock Einstein och jag men då hade det inlägget även en länk från Vetenskapsnytt.

Att Facis de necessitate virtutem och Om akilles häl hade trettio besökare kan ha berott på att folk egentligen läste Klasskamp som var precis innan.

På Intressant.se så nämns dessa som Några andra inlägg från Tempus Fugit
Jag har hamnat på bloggrolllistan på både Paradigmbloggen och Framtidstanken.

Andra bloggar om
Tempus Fugit