Sommar och statistik

Ja då var det sommar och jag ska ha semester. Eftersom jag kommer att resa runt en del så kommer jag inte heller att blogga på ett tag. Jag är tillbaks vid datorn tidigast tionde juli. På Intressant.se så ser "några andra inlägg" ut såhär nuförtiden:

Några andra inlägg från Tempus fugit


Och det är alltså Rippoff, Kefft och Ungdomligt Svärmeri som har seglat upp på listan sen sist. Andra populära inlägg har varit Slaget om de små pastejerna och Det tysta övertagandet. Uppdatering: Nu ser det annorlunda ut igen:

Antal ping per blogg

1Jinges Web och Fotoblogg  21 (2.6%)
2Kulturbloggen  19 (2.4%)
3Bloggen Bent  15 (1.9%)
4Tempus Fugit  12 (1.5%)
5bloggarna.se  11 (1.4%)
Statistiken uppdateras vid lunch och midnatt.
Senast uppdaterad: 12 juni, 12:00.

Jag har placerat min blogg i Umeå på bloggkartan.se

Vanliga inläggsetiketter (ämnen) på bloggen

vetenskap12   filosofi8   forskning7   fysik6   teknik5   framtiden4   genetik3   science fiction3   postmodernism3   litteratur2   film2   piratkopiering2   antipiratbyrån2   piratbyrån2   fildelning2   musik2   piratpartiet2   nanoteknologi2   sverige2   skolan2   språk2   mat2   tempus fugit2   sex2   kärnkraft2   ekonomi2   transhumanism2   historia2   internet2   konspirationer2   paranoia2   konspiracism2   konspirationsteori2   danmark2

Andra bloggar om
Sommar
och
Tempus Fugit
och
Bloggosfären

Found in translation

The co-implication of biology and technology described in some of Derridas later texts points to a conception of system and writing before and beyond the instance of 'life'. This point is particularly well articulated in his reading of [Walter] Benjamins thoughts on translation in Des Tours de Babel.(...) In the predace to his translation of Baudelaires Tableux parisiens, Die Aufgabe des Übersetzers (The task of the Translator), Benjamin uses a series of familial, geneological and genetic metaphors to descibe the process of translation from one language to another. Benjamins use of these metaphors is neither innocent nor arbitrairy, and Derrida show Benjamin to be quite aware of this. According to Derrida, the theory behind Benjamins metaphorical correlation of the textual and the genetic is not simply that we as living beings produce texts, use them, translate the vital into the textual, but that the translation of a text in general is a more fundamental process than life itself. (s.192f)


Citatet är hämtat ur
System and writing in the philosophy of Jacques Derrida.

by Christopher Johnsson

ISBN 0-521-44852-2

Cambridge University Press

Andra bloggar om
filosofi
och
litteratur
och
översättningar
och
maskinöversättningar
och
översättning
och
översättning på webben


O draconian devil

Jaha, så bara för att det är fotboll på tv och vackert väder så är det ingen som läser min blogg längre? Min statistik har plötsligt tappat all luft, som börsen. Ja, ni har nog rätt. Det är dags att ta en liten semester snart.

Jo, jag har förresten sett Da vinci-koden. Jag
bloggade ju för ett år sen om att jag hade läst boken.

När jag läser andra bloggars kommentarer så verkar folk inte riktigt inse att detta tycks vara en sorts ungdomsfilm. Jag bryr mej inte om vilka åldrar som läser den. För mej är detta en ungdomsfilm och en ungdomsbok och som sådan var den bra. Ung. som Star Wars-eposet, för övrigt.

Intressant nog så slog den The passion of the Christ på nån bestsäljarlista. Kristendom säljer. Både konventionell och nyskapande.
Sen så skriver några att de inte fattar hur en påhittad historia kan vara så kontroversiell, men poängerna i historien hävdas ju på riktigt av vissa.

Och visst spelar det roll vad man låter symboliska gestalter göra. Fler svenska bloggare hade nog blivit upprörda om en film hade levererat en skojfrisk och klämkäck bild av Hitler. Han kanske är en tyngre symbol för svenska bloggare än Jesus.

Andra bloggar om
Da Vinci koden
och
Da Vinci-koden
och
film

Nyanser av mångfald

Jimmyroq har sett nånting om rasforskning och undrar om rasister ska få vatten på sin kvarn. Följer man länkarna så märker man att den ursprungliga artikeln är skriven av Rushton. En kontroversiell figur. Han räknas som en fullt legitimerad amerikansk professor men han forskar i raser och ur ett socialbiologiskt perspektiv.

Därmed så kan rasister hänvisa till honom för att få låna lite legitimitet, som .tex går det att ladda ner en bok, Ras och brott, av honom från en nazistisk sida. Dock stödjer han inte deras mer extrema ställningstaganden om man läser vad han skriver. Han poängterar t.ex att man alltid bör bedömma individer på individuella grunder och att det inte finns några "kriminella raser".

På samma sida kan man läsa om Richard McCulloch och etnopluralismen. Även Rasmus Fleischer, annars känd som hjärnan bakom Copyriot, har skrivit om fenomenet etnopluralism. Länken till hans uppsatts finns längst ner på sidan men verkar inte fungera när jag försöker kopiera den hit.

McCulloch vill separera de olika mänskliga raserna under så långa tidsrymder och så totalt att de av evolutionen utvecklas till separata arter som till sist inte kan få barn ihop. Som Fleischer skriver så är detta ett nytt och annorlunda ideal.

Jag har någonstans sett en prognos om att de mänskliga raserna under de kommande århundraderna alltmer kommer att beblandas med varandra till de försvinner och mänskligheten till sist blir rätt homogen utseendemässigt. De förbättrade kommunikationerna och den globala ekonomin verkar i den riktningen.

Etnopluralismen har alltså rakt motsatt ideal. Jag tror inte att dom har en chans. Jag tror att människor kommer att resa och flytta ännu mer i framtiden.

Andra bloggar om
rasism
och
högerextremism

060606

666 har i århundraden ansetts vara odjurets tal, hämtat ur Uppenbarelseboken i Bibeln, och har bara helt nyligen förklarats felaktigt. Det som står i Bibeln ska egentligen tolkas som 616. Hursomhelst så är 666 fortfarande ett matematiskt kul tal.

Satanister kan också utsättas för fördomar och förföljelser precis som vilken religiös minoritetsgrupp som helst. Kanske är det då bra att lära sej att skilja mellan lite olika sorters satanister och se efter om de är så farliga egentligen.

Vi har t.ex Luciferianism som sägs handla om medveten utveckling mot högre medvetandenivåer.

Det finns även Sat-Tan-ism som koncentrerar sej på mörkret där Luciferianismen koncentrerar sej på ljuset. Sat sägs vara sanskrit för "vara" och Tan för "bliva" eller "sträcka fram". Detta är Mörkret och Ljuset respektive och denna trosinriktning handlar inte alls om moral och motstånd mot kristendom utan är en rent metafysisk-mystik lära. En inriktning inom Sat-Tan-ismen är Satanic Reds som tar sitt namn från att vara Sat-Tan-ister och vänstervridna, ung. taoistiska keynesianer. Udden är snarast riktad mot amerikanska neocons.

Hotel of California är egentligen ett bevis på att Djävulen existerar. Hur skulle annars en så usel grupp som Eagels kunna skriva en låt i en så bizarr gengre som reggae-country och kunna få till en av popens bästa låtar nånsin? Uppenbarligen måste de ha sålt sina själar. Låten har sagts handla om Laveys satanskyrka i Kalifonien, den största och mest kända och minst intressanta.

Lite intressantare är Temple of Set som bildades som en utbrytargrupp ur LaVeys anhang som bara grisade hela dagarna. Temple of Set anhängarna ville däremot vara seriösa ockultister. Deras gudom Set sägs stå för "Xepher", coming into being, vilket betyder individens utveckling mot högre kunskap och individuell styrka.

Alla dessa amerikanska varianter ses som wannabees av traditionell satanism vilken inte är så gammal egentligen. Först var Order of Nine Angels, farliga på riktigt, nästan som en motorcyckelklubb eller nått. De förespråkar uttryckligen människooffer i sin strävan efter att skapa en ny högre typ av människa. (Visst vet jag att det fanns satanister förr, som Hellfire club .tex, men "traditionell satanism" är inte någon obruten tradition från det förflutna utan något relativt nytt.)
En annan otrevlig grupp är Misanthropic Luciferian Order. Jag tror inte att de bejakar människooffer men de säger sej se fram emot att hela skapelsen går under eftersom det var en dålig idé från början. MLO är faktiskt svenskar.

Mera om den elaka varianten av satanism går att läsa här.

Andra bloggar om
666
och
religion

Vad är en nätpirat?

Kulturbloggen tolkar här Aftonbladets nyhet att Säpo och FRA ska börja jaga de förmodade nätpirater som släckte ner polisens och regeringens hemsidor som att de ska börja jaga fildelare, eftersom pirater är ett annat ord för fildelare för henne. Men Aftonbladet använder ordet i en bredare betydelse. Som man konstaterar här:

""Nätpirater" är de som utnyttjar hålen i Sonys DRM till att förstöra oskyldiga Windowsanvändares datorer, "nätpirater" är de som länsar ditt konto på pengarna du slitit för och och "nätpirater" är de som gör transkriptioner av låtar och lägger ut dom på internet."

"Nätpirater" är en samlingsbeteckning för internet-kriminella och buntar ihop fildelare med grövre brottslingar. Själva ordet är därför inte neutralt utan varslande.

Andra bloggar om
nätpirater
och
antipiratbyrån
och
piratbyrån
och
fildelning
och
piratkopiering

Play that thang!

Gamla musikstilar blandas och nya bastardformer uppstår. Under 1900-talets populär musik har man sett detta hända många gånger. Men helt nya möjligheter kan uppstå när ny instrumentteknik utvecklas.

Rock kräver distade elgitarrer. Techno kräver trummaskiner. Det tycks nästan som om en ny teknik först skapar enklare musik, som rock -65 och jungle -92 men sen blir mer komplicerad för att leda fram till synfonirock ca 1971 och "timeless" med Goldie -94, respektive.

Den elektrifierade gitarren uppfanns på trettitalet, och den klassiska Fender Stratocastern kom 1954.
Elbasen började massproduceras 1951.
Moogen, den första praktiska synthezisern, introducerades 1964 och användes kommersiellt på en popplatta först 1967.(Den första synthen uppfanns annars 1876!)
Disten på gitarren kom i mitten av 60-talet och ledde snabbt till rockens återkomst. Först skulle allt vara pop på 60-talet och rock var nånting som hörde 50-talet till men detta ändrades när disten kom.

1971 kom första popsingeln med en trummaskin.

Linn LM-1 Drum Computer var 1980 den första trummaskinen som använde samplingar och som då lät mer som riktiga trummor. Endast 500 gjordes men de blev mycket använda av framgångsrika artister som Visage, The Art of Noise, John Carpenter, Phil Collins, Depeche Mode, The Human League, Jean-Michel Jarre, Gary Numan, Todd Rundgren, The Thompson Twins, Stevie Wonder och Ric Ocasek. Prince använde sin bl.a på 1999 och Purple Rain.
Samma år kom även Roland TR-808 som dock inte använde samplingar och som därför först inte blev så populär. Med tiden skulle den dock bli mycket populär hos techno och hip hop artister. Fem år efter att maskinen hade slutat att tillverkas så blev den en riktig succe, i slutet av 80-talet.

Det är ett tag sedan något riktigt nyskapande hördes. Efter drum'n'bass och drill'n'bass i mitten på nittiotalet verkar inte så mycket verkligt nyskapande ha hänt. clics´n´cuts och Akufens microhouse är intressanta grejer.

Andra bloggar om
musik
och
instrument
och
teknik

Det tysta övertagandet

Jag har börjat tro att piraterna kommer att vinna i längden, alldeles oavsett vem som har rätt. Viktigast är att piraterna är på den nya teknikens sida. Ny teknik kräver ny etik, ny etik kräver ny juridik. Att försöka pressa in ny teknik i gammal lagstiftning är sällan en bra idé.

Sedan så verkar piraterna oxå ha "folket" med sej, dvs av de som överhuvudtaget vet vad det rör sej om så sympatiserar de flesta med piraterna, har jag fått intryck av. Och detta är en internationell "rörelse", med kunniga och inflytelserika anhängare.

För det tredje så tycker jag inte att styrkedemonstrationerna verkar skrämma speciellt många utan avslöjar snarare frustration och brist på uppslag.

Än så länge så lever den nya tekniken mest som parasit på etablerade sociotekniska strukturer men den har större potential än så. Som piraterna hävdar så kan man bygga en ny sorts musikkultur på den, även om det inte har hänt i någon större utsträckning ännu. Rasmus Fleitcher nämner bl.a den barocka musiktraditionen som annorlunda än den klassiska, mer spontan och improviserande.

Intressant är givetvis också frågan om "USA"s inflytande på svenska politiker. Lite mer precist så är det "Hollywood" som nu visar en oväntat otrevlig sida. Jag imbillar mej att många fildelare har borgerliga sympatier och det är ju kanske inte så vanligt att de känner sej hotade av just "USA". Här står de snarare "Kina" närmare.

Kanske är det på sin plats att puffa för Det tysta övertagandet. Den globala kapitalismen och demokratins död. av Noreena Hertz. ISBN 91-7263-655-6

Hon konstaterar att valdeltagandet i i-länderna sjunker. Väljarna upplever att de traditionella partierna inte lyssnar på dem utan ändå gör som de vill. I själva verket gör partierna snarast som marknaden, eller åtminstone vissa företag vill.

Detta är inte minst fallet i USA där det är fullt lagligt för det priviata näringslivet att sponsra politiska partier med hur mycket de vill och utan att behöva skylta med det offentligt. Företagen i sin tur jagar störst vinster och de största företagen påverkar reglerna för själva marknaden. Vinster får företagen i sin tur genom att tillfredställa konsumenternas behov. Så i slutändan så är det alltså konsumenterna som har tagit makten från väljarna, eller?

Nej, precis som det är mellanhänderna mellan producenten och konsumenten som tjänar mest pengar så är det hos mellanhänderna som makten stannar. Vilka är då maktens mellanhänder? Företagen och politikerna. Konsumenterna har en aning makt och väljarna har en aning makt men de måste aktivt anstränga sej för att återfå den makt som det påstås att de har.

Andra bloggar om
Piratbyrån
och
Antipiratbyrån
och
Fildelning
och
The Pirate Bay
och
Piratebay
och
Pirate Bay
coh
USA
och
Piratkopiering
och
Bittorrent
och
Piratpartiet
och
MPAA

Music for the masses

Jag har ju en veckolista från Last. fm på denna sida som visar vad jag har lysnat på den senaste veckan. Totalt sen jag började lyssna på Last.fm så har dessa tio seglat upp i topp:

DJ Shadow

Aphex Twin
Orbital
Proem
Squarepusher
Autechre en till 
Bola
Global Communication
LTJ Bukem
The Future Sound of London

Som ni ser så är det mest arty electronica och jag har förlustat mej i sånt sen jag hittade Last.fm eftersom jag har haft svårt att hitta sånt (billigt eller gratis) någonannanstans.

Flera artister kommer från Warp records. På min topp tjugo så är det minst sex stycken.

Den här sidan
tycker jag är ganska cool. Klicka på något artistnamn och du ser en svärm av andra artister som folk lyssnar på som lyssnar på din artist. Här är Bola i centrum.

Andra bloggar om
Last.fm
och
electronica