Det tysta övertagandet

Jag har börjat tro att piraterna kommer att vinna i längden, alldeles oavsett vem som har rätt. Viktigast är att piraterna är på den nya teknikens sida. Ny teknik kräver ny etik, ny etik kräver ny juridik. Att försöka pressa in ny teknik i gammal lagstiftning är sällan en bra idé.

Sedan så verkar piraterna oxå ha "folket" med sej, dvs av de som överhuvudtaget vet vad det rör sej om så sympatiserar de flesta med piraterna, har jag fått intryck av. Och detta är en internationell "rörelse", med kunniga och inflytelserika anhängare.

För det tredje så tycker jag inte att styrkedemonstrationerna verkar skrämma speciellt många utan avslöjar snarare frustration och brist på uppslag.

Än så länge så lever den nya tekniken mest som parasit på etablerade sociotekniska strukturer men den har större potential än så. Som piraterna hävdar så kan man bygga en ny sorts musikkultur på den, även om det inte har hänt i någon större utsträckning ännu. Rasmus Fleitcher nämner bl.a den barocka musiktraditionen som annorlunda än den klassiska, mer spontan och improviserande.

Intressant är givetvis också frågan om "USA"s inflytande på svenska politiker. Lite mer precist så är det "Hollywood" som nu visar en oväntat otrevlig sida. Jag imbillar mej att många fildelare har borgerliga sympatier och det är ju kanske inte så vanligt att de känner sej hotade av just "USA". Här står de snarare "Kina" närmare.

Kanske är det på sin plats att puffa för Det tysta övertagandet. Den globala kapitalismen och demokratins död. av Noreena Hertz. ISBN 91-7263-655-6

Hon konstaterar att valdeltagandet i i-länderna sjunker. Väljarna upplever att de traditionella partierna inte lyssnar på dem utan ändå gör som de vill. I själva verket gör partierna snarast som marknaden, eller åtminstone vissa företag vill.

Detta är inte minst fallet i USA där det är fullt lagligt för det priviata näringslivet att sponsra politiska partier med hur mycket de vill och utan att behöva skylta med det offentligt. Företagen i sin tur jagar störst vinster och de största företagen påverkar reglerna för själva marknaden. Vinster får företagen i sin tur genom att tillfredställa konsumenternas behov. Så i slutändan så är det alltså konsumenterna som har tagit makten från väljarna, eller?

Nej, precis som det är mellanhänderna mellan producenten och konsumenten som tjänar mest pengar så är det hos mellanhänderna som makten stannar. Vilka är då maktens mellanhänder? Företagen och politikerna. Konsumenterna har en aning makt och väljarna har en aning makt men de måste aktivt anstränga sej för att återfå den makt som det påstås att de har.

Andra bloggar om
Piratbyrån
och
Antipiratbyrån
och
Fildelning
och
The Pirate Bay
och
Piratebay
och
Pirate Bay
coh
USA
och
Piratkopiering
och
Bittorrent
och
Piratpartiet
och
MPAA

Kommentarer
Postat av: Patrick

Intressanta tankar. Jag tror liksom du att piraterna kommer att vinna i längden (det kanske de redan har gjort), däremot delar jag inte din uppfattning om den nya musikkulturen, utan tror att det pågår en enorm (r)evolution under ytan. Fildelarnas politiska sympatier tror jag inte har någon särskild inriktning, möjligtvis tror jag till skillnad från dig att de kan dra åt frihetlig vänster, främst eftersom det i mångt och mycket handlar om en ungdomsföreteelse.

Vad gäller företagens finansiering av politik i Sverige och USA undrar jag om inte du, eller Hertz om det var en del i referatet, har fått lite om bakfoten. USA har, till skillnad från Sverige, ett omfattande regelverk som styr hur politiska kampanjer får finansieras, genom t ex Federal Election Campaign Act och Bipartisan Campaign Reform Act. Sverige har mig veterligen inga sådana lagar alls (minns t ex debatten om Moderaternas hemliga sponsorer i Tornet).

Postat av: Ingemar

Tack för en intressant kommentar. Jag har nu ögnat igenom det kapitel i Det tysta övertagandet som handlar mest om finansiering och bidrag (kap.5 "Politik till salu", s. 102 - 122) och det verkar som att bidragen inte är hemliga. Där hade jag nog fel. I övrigt så sa jag ingenting om att det inte skulle finnas ett regelverk i USA angående bidrag. Dock är finansiering och bidrag fortfarande ett stort problem, enl. Hertz. "Trots lagligheten skapar otvivelaktigt sådana bidrag ett icke önskvärt dunkel. Det är alltid svårt att bevisa ett samband mellan bidrag från ett företag och politiska förändringar som gynnar företaget, men raden av obevisade samband och osannolika sammnträffanden som förbinder ekonomiska bidrag med positiva förändringar börjar bli alltför lång för att kunna bortförklaras." (s.108)

2006-06-03 @ 06:10:09
URL: http://xantor.webblogg.se/tempusfugit/
Postat av: Patrick

Jag läste nog ditt inlägg lite slarvigt och övertolkade det du skrev om företag och bidrag. Jag delar visserligen Hertz oro för möjligheterna att köpa politik, men samtidigt känns hennes mening om raden av obevisade samband aningen konspirationistisk. I Sverige är ju för övrigt den typen av arrangemang (pengar mot politik) i det närmaste institutionaliserad genom LOs samverkan med socialdemokratin...
Jag kan tänka mig att väljarnas minskade makt till stor del beror på att väljarnas brist på engagemang, vilket i sin tur skulle kunna förklaras med att de flesta trots allt är rätt nöjda och inte känner några större behov av att förändra det rådande läget. Det saknas helt enkelt konkreta saker i den omedelbara närheten att brinna för. De övergripande problemen är nog för abstrakta.

2006-06-03 @ 12:06:59
URL: http://politiken.bangtheshoe.com
Postat av: Ingemar

Hon kommer med en radda exempel på misstänkta samband också. Om du verkligen vill så kan jag väl räkna upp några.

Ang. väljarnas bristande engagemang så skriver Hertz bl.a såhär:
"I Storbritannien har Gallupmätningar sedan 1991 konsekvent visat att människor ser hälsovård, utbildning, levnadskostnader och arbetslöshet som Storbritanniens mest trängande problem, men ändå domineras underhusdebatterna av kontroverser kring EU - som är av ringa intresse för de flesta väljare - eller av formalistiska frågor som tycks vara ointressanta för många ledamöter, för att inte tala om den stora llmänheten." (s.119)
och
"I USA visade en opimionsundersökning 1997 att bara 14 % klassifierade kongressledamöternas ärlighet och moraliska standard som "hög" eller "mycket hög" - bara snäppet före bilförsäljare och reklamdirektörer, och vid det nya årtusendets början litar inte tre av fyra amerikaner på att regeringen för det mesta handlar rätt. I Storbritannien sjönk procentandelen väljare som hade "stort" eller "mycket stort förtroende" för parlamentet från 54 till 10 procent mellan 1983 och 1996, och 60% av de tillfrågade fransmännen har uttalat "inget förtroende" för politiska partier." (s.120)

2006-06-03 @ 21:17:10
URL: http://xantor.webblog.se/tempusfugit
Postat av: Patrick

Jag har rätt länge haft med Hertz på min "att läsa"-lista, rätt långt ner, men jag kanske borde flytta upp henne en bit; det är intressanta frågor hon berör.

2006-06-04 @ 23:05:15
URL: http://politiken.bangtheshoe.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback