"Bioplasma"?

I min förra post länkade jag wikipediaartikeln om hypotetisk biokemi och upptäckte då en bit ner på sidan ett ämne som jag skrev om för tre år sen. Man hade upptäckt att plasma i ett magnetfält formerade sej i spiralform som kunde kopiera sej, utvecklas och t.o.m. ärva egenskaper. Det hade rundimentära egenskaper gemensamt med liv, men inte livet vanliga biokemi (kol, fosfor, svavel, syre, väte …). Rent teoretiskt så var det inte uteslutet att en ganska annorlunda form av liv kunde utvecklas ur detta. Jag tycker att det låter jättehäftigt så jag hoppas verkligen att vidare forskning visar att det ligger nånting i det. Plasma är ett intressant forskningsområde. Forskarna själva ville inte kalla dessa strukturer levande men menade ändå att de väckte frågor kring vad vi egentligen menar med liv. I romanen The Black Cloud av Sir Fred Hoyle så upptäcker människorna att det gigantiska gasmolnet som kommit in i solsystemet är en levande, medveten varelse som de t.o.m. lyckas kommunicera med.
andra bloggar om
vetenskap, forskning, naturvetenskap,

Kommentarer
Postat av: Pierre

Tjena! Intressant blogg! Undrar bara, om du inte vill förbli anonym förstås, vad du jobbar/pluggar för något?

2010-12-07 @ 21:16:42
Postat av: Ingemar

Vad pysslar du själv med?

Postat av: Pierre

Jag är elektriker. Själv?

2010-12-08 @ 17:43:12
Postat av: Ingemar

Jag försörjer mej inom vårdsvängen och omskolar mej.

2010-12-08 @ 23:34:44
URL: http://xantor.webblogg.se/tempusfugit/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback