Gödel och OOO

Aj. Jag måste verkligen börja publicera igen, fastän jag bara har sonens laptop att skriva på just nu. Någon har hunnit före mej med att skriva om en idé som jag hade.

Som jag skrev i förbigående en gång så har jag nog mer gemensamt med Shaviro än med Harman (och Levi Bryant hamnar nånstans däremellan) även om jag tycker att Harman är intressant.

Jag har inte mycket till övers för Aristoteles substanslära som Harman delvis är influerad av, men ett argument för "det substantiella" som "det okända", i motsats till exempelvis "essentiella egenskaper", är Gödels matematiska realism. Det var bl.a därför som jag tog upp honom
tidigare.

Gödels egen filosofiska tolkning av sitt ofullstädighetsteorem var ju att matematiken existerade oberoende av oss och att vi inte ens i princip kunde veta allt om den.

Här tar Thimothy Morton upp just detta.
http://ecologywithoutnature.blogspot.com/2010/08/somewhere-out-there-theres-bullet-with.html

Tydligen nämner redan Harmans idol Zubiri Gödel. Även om Zubiris On essence finns gratis på nätet så verkar den stentråkig och jag kommer nog aldrig att läsa den om ingen betalar mej.

andra bloggar om
filosofi,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback