Buddhorna och gudarna

Inte alla fattiga, outbildade buddhister i världen gör någon större åtskillnad mellan en buddha och en gud, men för en lärd buddhist så är det rent tekniskt en stor skillnad.

 

Ursprungligen inom theravada-buddhismen så sågs Buddha som en vanlig människa som genom meditation och kontemplation uppnådde den högsta sanningen om tillvaron. Detta synsätt kommer dock att varieras och förändras rätt mycket i de olika traditionerna.

 

Buddhismen brukar ibland beskrivas som ateistisk, men detta är nog en överförenkling.

 

Åenasidan så avrådde Buddha själv från spekulationer och förespråkade en skeptisk attityd, åandrasidan så tog han ställning emot en högsta skapargud men för en mångfald av gudar, devas, som en slags högre väsen som dock inte kunde befria oss från samsara.

 

Buddha avbildas ibland som lärare även till gudarna.

 

Pga av att Buddha har uppnått nirvana så är han egentligen inte tillgänglig för världen längre. Därav uppkommer inom mahayana-buddhismen föreställningen om bodisattvor, upplysta väsen som har valt att tills vidare avstå från att uppgå i nirvana och istället hjälpa andra väsen att uppnå nirvana.

 

Inom mahayana så betraktas Buddha ibland som en inkarnation av Dharmakaya, som är den högsta aspekten av tillvaron.
"Dharmakaya" bör kanske översättas med "gudomlighet" snarare än "gudom", eller med "ande", som i "kropp, själ och ande".
Yogacara-buddhismen hävdade att Buddha hade tre olika kroppar (trikaya), ung. mosvarande "kropp, själ och ande" (eller Nirmāṇakāya, Sambhogakāya och Dharmakāya.)

 

Det finns inom olika buddhistiska inriktningar en tendens att betrakta Buddha som ett högre evigt väsen som reinkarnerar ibland av ren medkänsla. Buddha blir här en slags evig personlighet som kommer ner till oss snarare än en människa som stiger upp till evigheten.

 

Framförallt inom mahayana-buddhism så blir åtskillnaden mellan en buddha och en gud ibland suddig. Kanske kan det ses som en influens från hinduismen. Ursprungligen så fanns bara en Buddha, Siddharta Gautama, men inom mahayana så kan det finnas en buddha för varje kosmos, för varje planet, för varje epok … som t.ex Amitaba bl.a.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback