Det femte sinnet
Carl Von Linné gjorde ett försök att kategorisera alla lukter i ett fåtal kategorier. Hans förslag blev "kryddaktig, balsamisk, myskaktig, vitlöksaktig, bockaktig, vidrig och äcklig".
Forskningen har gått framåt sen dess och nuförtiden så räknar forskare med att det kan finnas ca 10 olika doftkategorier.
Dessa ska då vara:
Fragrant (e.g. florals and perfumes)
Fruity (all non-citrus fruits)
Citrus (e.g. lemon, lime, orange)
Woody and resinous (e.g. pine or fresh cut grass)
Chemical (e.g. ammonia, bleach)
Sweet (e.g. chocolate, vanilla, caramel)
Minty and peppermint (e.g. eucalyptus and camphor)
Toasted and nutty (e.g popcorn, peanut butter, almonds)
Pungent (e.g. blue cheese, cigar smoke)
Decayed (e.g. rotting meat, sour milk)
Det är intressant att jämföra listan med de olika doftkategorier som parfymer och liknande brukar delas in i. Det finns idag två olika system, det franska och det amerikanska, men om man kombinerar dem så finns det en viss överensstämmelse med kategorierna här ovan.
Det stora undanstaget är "decayed". Det finns ingenting motsvarande i parfymvärlden. Där finns det istället två kategorier som inte återfinns i den vetenskapliga listan, nämligen "leather" och "spicy". "Leather" är en av de allra äldsta parfymkategorierna. Ursprunget finns i den muslimska världen där man brukade dränka läderprodukter i kryddor för att lädret stank så hemskt.
Detta lärde sej europeer när de slogs mot muslimerna. Man brukade sen använda sej av gamla uttjänta läderbitar för att de luktade så gott. Så om man vill så kanske man kan se en koppling mellan "decayed" och "leather" och "spicy" i alla fall. Om det finns någon läderton i någon cologne idag så är det dock meningen att det ska lukta just läder och inget annat.
Välluktande ämnen har annars funnits sen urminnes tider. Det beskrivs mycket sånt i gamla testamentet och av Jesus tre gåvor guld, myrra och rökelse så är två behagliga dofter för att dölja stanken av att leva år noll.
Det äldsta varumärket som ännu är i bruk är dock eau de colognen "4711" som har tillverkats sedan åtminstone 1799. Den luktar citrus och lavender och idén är ännu äldre än så och används ännu idag.
Fougere Royale lanserades 1882 och fastän den byggde vidare på tidigare dofter som 4711 så innebar den två stora nyheter.
Det var den första parfymen från ett etablerat parfymhus med ett tillverkat naturidentiskt doftämne. Förmågan att tillverka kemiska syntetiska dofter var inte gammal.
Fougere Royale startade också den nya parfymkategorin som fick sitt namn efter den: fougere. Den var tänkt för damer men gillades av minst lika många herrar, som t.ex Guy de Maupassant.
Förutom topptoner av citrus (bergamot) och lavender så har den även en bas med ekmossa och kumarin, som närmast är obligatoriskt för fougeredofter idag.
Fougere utvecklades snart till den mest manliga doftfamiljen med chypre och wood på delad andraplats.
Fougerekategorin passar inte automatiskt ihop med någon av de vetenskapliga doftkategorierna (det lilla undantaget) men den som kommer närmast kan kanske vara "pungent", dvs frän, skarp, stickande.
Detta var nog mest sant från det att Brut lanserades 1964 vilket gjorde fougeregruppen stark och maskulin till sin karaktär. Om de första fougererna luktade skog så luktade powerhouse-fougererna mera skogsbrand.
Jag minns att min Van Gils som jag hade på 80-talet var som en av Hannibals stridselefanter i en porslinsbutik. Den tillverkas inte längre.
Detta mildrades efter att Cool water lanserades 1988, men mer om det snart.
Houbigant, företaget som hade skapat Fougere Royale kom även med nästa stora nyhet, när de 1912 lanserade Quelques Fleurs, en blomdoft som inte försöker att efterhärma någon enskild blomma utan där 313 syntetiska blomdofter blandats till en fantasidoft, en bouquet. Under 1900-talet skulle parfymindustrin explodera och blomdofterna dominera.
Ungefär hälften av dagens parfymer räknas som blomdofter och fyra av de fem mest säljande parfymerna under 1900-talet var blomdofter. Den femte är en oriental, dvs tung och söt.
Från 1960-talet blev männens dofter starkare och tyngre och framemot 80-talet så blev även kvinnornas det med dofter som Opium, Obsession och Poison.
Ozondofterna, även kallade havsdoft, ocean osv, startade i tvättmedel och liknade och blev parfymer i slutet av 80-talet. 1988 kom New vest for her för tjejer och Cool water för killar. Efter det så förändrades hela parfymutbudet inför 90-talet. Alla tunga, söta, starka, sexiga dofter skulle ut och allt skulle bara vara lätt och fräscht. Samtidigt blev unisexdofter på modet.
Det är först på senare år som tecken har börjat komma på att pendeln kanske är på väg att börja svänga tillbaka igen. Kanske kan man ana en vag trend att dofter är försiktigare under svårare tider och mer vågade under lättare tider.
sciences scents: ------------------------------------------------ parfymgrupper:
Fragrant (e.g. florals and perfumes) --------------------------- floral
Fruity (all non-citrus fruits) -------------------------------------- fruity
Citrus (e.g. lemon, lime, orange) ------------------------------- citrus
Woody and resinous (e.g. pine or fresh cut grass) ----------- woody
Chemical (e.g. ammonia, bleach) ------------------------------ oceanic
Sweet (e.g. chocolate, vanilla, caramel) ----------------------- oriental
Minty and peppermint (e.g. eucalyptus and camphor) ------ green
Toasted and nutty (e.g popcorn, peanut butter, almonds) - chypre?
Pungent (e.g. blue cheese, cigar smoke) --------------------- fougere?
Decayed (e.g. rotting meat, sour milk) ------------------------ not spicy nor leather!
(Det här var egentligen inte posten som jag tänkte publicera nu men den här råkade vara färdig och jag råkade vara bortrest den här veckan.)