Tes, antites, symfoni
"Pope is Bach in poetry; Thomson is Telemann. Beethoven is Hegel in notes."
skriver Mark Scroggins, bara för att nästa bloggpost skriva att det där med Beethoven och Hegel har han antagligen fått från Adorno.
En koppling mellan Beethoven och Hegel gör även musikprofessorn Janet Schmalfeldt i artikeln "Form as the Process of Becoming: The Beethoven-Hegelian Tradition and 'Tempest' Sonata," publicerad i Beethoven Forum 4 (1995): 37-71.
Jag har inte hittat artikeln på nätet men det skulle kunna finnas något intressant i den här boken, om någon är intresserad att forska vidare. Schmalfeldt verkar syssla med ganska avancerad musikteori.
För övrigt så föddes både Beethoven och Hegel 1770, tre och en halv månad efter varandra. Om Beethoven står det i sv. Wikipedia "Han betraktas som en av de mest hyllade och inflytelserika kompositörerna genom tiderna", och om Hegel "Många anser att Hegels tankar utgör höjdpunkten av den tyska idealismen. Han skulle komma att influera en mängd efterkommande filosofer, däribland Friedrich Nietzsche och Karl Marx".
Bägge blev mer allmänt kända kring sekelskiftet 1800. Beethoven var helt döv ca 1818, men fortsatte att komponera på gehör, bl.a sin nionde symfoni. Hegel utgav sitt sista större verk 1820 och därefter endast kortare artiklar. För övrigt så föddes Napoleon 1769, ett år innan de övriga. Napoleon var ju samtidens stora politiska fenomen som både Beethoven och Hegel hade starka åsikter om. Han dog 1821, Beethoven 1827 och Hegel 1831.
andra bloggar om