Neurologi, teleologi och deontologi

I min förra postning så skrev jag lite grann om moralisk rationalism, moraliska intuitioner och vad neurologin har att säga om dem. Mera forskning har gjorts om saken. Man har tittat på hur människors hjärnor arbetar mer exakt när de konfronteras med olika typer av moraliska problem.

Olika människor visar sig angripa moraliska problem på olika sätt, men det finns även en skillnad mellan olika sorters moraliska problem. Vissa moraliska problem upplevs som mer "personliga", andra som mer "opersonliga". De "personliga" problemen bearbetas mera emotionellt, de "opersonliga" mera rationellt.


"Jag kan inte låta bli att dra en litet pessimistisk slutsats av studier som dessa: vi slutar tänka när vi bryr oss och vi bryr oss inte om det som vi kan tänka klart kring."

- Henrik Ahlenius.


Rationellt moraliskt tänkande visar sej i sammanhanget i stort sett betyda utilitarism, som alltså förutsätter en viss distans och känslokyla, medan kritikerna av utilitarismen kan misstänkas vara affekterade av känslotänkande mer rötter ner i reptilhjärnan.

Ironiskt nog kan detta tänkas gälla Kant, men i vår samtid så är det inte minst naturrättsteoretiker som har utmanat utilitarismen, libertarianer mot liberaler. Exempelvis Danne ogillar den gängse tolkningen av forskningen. Såväl Joshua Greene som Peter Singer uppskattar dock det nya stödet för utilitarismen. Mer relevant kritik är dock detta.


"Part of the problem - as I see it - lies in traditional structures in philosophy - that fail to fit new facts about the human brain. For instance ... we now know that emotional intelligence is part of rational thought."
Dr. Ellen Weber

Annan forskning lyfter fram vikten av "schysthet/justhet" (fairness) som nånting avgörande för våra moraliska beslut. Den moraliska känslan av schysthet är till att börja med en känsla och den varierar rätt mycket mellan olika individer. En del lider mer när de ser något oschysst, andra känner mindre. Att känslan av schysthet är en del av vår biologi visar också att vi är biologiskt anpassade för att leva i samhällen.

andra bloggar om

moral, etik, filosofi, neurologi, utilitarism, hjärnan,


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback