Grit

Tja, vad kan jag säga? När jag läste en psykologidelkurs för några år sedan så fanns det några sidor om stress och en lista över hur många stresspoäng olika händelser kunde antas ge, för att ge någon grov form av jämförelse. Även positiva händelser som att gifta sej eller få barn kunde ge en massa stresspoäng. Maxpoäng tror jag var 250, över 150 poäng kunde man räkna med stressrelaterade sjukdomar, och när jag räknade samman min egen situation då så fick jag ca 200 poäng. Vilket överraskade mej. Den där listan kanske inte var så trovärdig. Fullt så jobbigt kändes det inte. De här senaste tio dagarna har varit värre. För övrigt så är det fullt möjligt att samtidigt känna sej mycket ledsen och mycket glad samtidigt eftersom det är två olika funktioner i hjärnan som inte hindrar varandra. Men det känns skitkonstigt. Så ha tålamod med mej. Jag bloggar snart igen.

image122


Kommentarer
Postat av: Blogge Bloggelito

Den där bilden är dock en myt som tydligen fortplantas i det oändliga.

Det första tecknet, "wei", betyder fara, medan det andra tecknet, "ji", ytterst är en symbol för en utlösare på t.ex. en pilbåge. Teckenkombinationen betyder således "faroutlösare", eller mer känt som "kris".

Myten består i att det andra tecknet skulle betyda "möjlighet", men det är bara i kombination med ett annat tecken som kombinationen "jihui" betyder "möjlighet", nämligen "utlösare" + "möte".

Vanligaste betydelsen för "ji" är numera "maskin", som i "feiji" = flygplan.

Postat av: Ingemar

Jag funderade faktiskt på att fråga dej först men jag tänkte att du säkert hade annat för dej. Nåväl, jag tar väl bort den då.

2008-03-29 @ 06:28:44
URL: http://xantor.webblogg.se/tempusfugit

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback