Simulacra
Det talas om en digital revolution. Fysiken har blivit information, den tunga, tröga materian är sönderabstraherad. Higgspartikeln ska förklara trögheten och gravitonen ska förklara tyngden, ingen av partiklarna har hittats.
Tegmark har ett informationsbevis för mångavärldarteorin - informationen väger tyngre än materian. Köp två rader programkod för oändligt många universa. Snacka om inflation.
Inom biologin så återkommer informationsperspektivet på flera olika nivåer; dna, signalsubstanser, immunförsvar, neurologin osv. Psykologin har blivit "kognitioner" - informationsprocessande i vår "wetware".
Datorn har blivit universalmetaforen eftersom datorn är en universalmaskin. Informationsparadigmet är alltså en utveckling av den moderna tidens maskinmetafor för tillvaron (klockan t.ex).
Men allteftersom informationssystemen blir alltmer komplexa och kaotiska så kommer kanske grundmetaforen att närma sej en romantisk organicism, urspungligen formulerad som en protest mot maskinmetaforen?
andra bloggar om
filosofi,
Är Max Tegmak en geek? I varjefall är det folk av hans typ - och inte såna som bekymrar sig för mänsko-flertalets tillvaro i en låtsasvärld - som har inherited the earth under det kvatssekel som gått sen Baudrillard skrev Simulacra.
Jag tror ju inte att grundmetaforen kan bli något annat det som ter sig som "verkligheten" för de flesta.
Inte för att jag vill antyda att du har börjat fira fredag redan på blanka eftermiddan, men inte bara skrev du "kvatsekel" utan du skrev dessutom att det är folk av Tegmarks typ som har inherited the earth sedan B. skrev Simulacra. Jag tror att du försökte skriva att han tvärtom inte var som vanligt folk. Eller?
Vaddå tvärtom? Jag varken skrev eller försökte kriva
om nån av dom två som "vanligt folk". Och B. skrev
sin bok, om inte 1983 så året efter (den kom ut på franska våren -85). Det kanske är du själv som firar fredag!
Tja, problemet var att din kommentar gick att tolka på flera olika sätt. Men du menar alltså att geeksen styr världen vilket gör att "mänsko-flertalet" tvingas leva i en låtsasvärld?
Tack för att du frågar. Jag menar att den nuvarande undertiteln på din blogg är humoristiskt tänkvärd. Och att informationssamhällets abstraktions-hets gör vardagen alltmer overklig för allt fler.
Jo. Men en del abstraktioner är nödvändiga. Andra är det inte. Att vetenskapen blir alltmer abstrakt ska inte behöva leda till att människor får overklighetskänslor i vardagen.