Teach the (meta)controversy
Krister Sturmark vet. Man kan jaga kreationister.
Jag tycker att vetenskapare bör ta diskussionen med kreationisterna. Nu så gör dom ju faktiskt det, men vill gärna att kreationisterna håller sej ute ur grundskolan. "Teach the controversy" säger kreationisterna och menar att lärare ska säga att frågorna inte är riktigt avgjorda till sina elever. Kanske bör man åtminstone lära ut att det finns dom som inte anser att frågorna är avgjorda och varför dom har fel. Det tycks finnas en kontrovers huruvuda det finns en kontrovers eller inte. Så varför har de fel?
Enligt Popper så kvalificerade inte evolutionsteorin som en fullständigt vetenskaplig teori eftersom den inte gick att falsifiera. Däremot är den väl invävd i angränsande vetenskaper som geologi och genetik. Om man börjar att omtolka miljontals år gamla fossil så kanske man måste omformulera delar av geologin och sen kanske mineralogin också, och sen måste man kanske hyfsa till astrofysiken en aning och till sist stryka hela big bang.
andra bloggar om
Tack för länken
Lika säker som gravitationen är inte evolutionsteorin.
Däremot ser jag själv inga problem med att både tro på den och Gud.
Dawkins tror att evolutionsteorin inte går att sammanfoga med Guds existens. Han menar att det behövs sk 'gaps' för att Gud ska kunna finnas.
Därmed tror jag han begränsar sig något kopiöst. Varför skulle Gud behöva göra gaps? Han gör väl som han vill. Har han väl skapat naturlagarna, så funkar de väl som avsett.
Evolutionen har vi åtminstone en teori om. Gravitationen har knappt ens det.
Hälsar dig välkommen till "Svenska kyrkan och medlemskapet" som du når via bannern "namninsamling" på "bildning.se"
Ser fram emot din underskrift, några rader i forumet och gärna dina tankar kring initiativet på din blogg!