Född professionell

Alla som har sett House vet att den bästa läkaren man kan få är en kallhamrad känslolös djäkel och att empati och sympati bara kommer ivägen för objektivitet och effektivitet. Även om House är ett påhittat extremt exempel så är han baserad på riktiga läkares erfarenheter. Nånstans så måste man som läkare bara bry sej lagom om patienter så dör för en för annars så kunde man aldrig fortsätta med yrket. Jag vet iallafall att jag inte vill att min läkare ska vara något melankoliskt nervknippe.


Tydligen så finns det folk som passar som läkare och en del som passar jättebra och det ska vi ju vara glada och nöjda med. Människor skiljer sig naturligt åt. En del är si och en del är så. Om alla får vara som dom är så är det bäst för alla.


Jag har här skrivit lite om aspergares betydelse för mjukvaruvärlden. Aspergare räknas ju som handikappade, högfungerande autister brukar dom kallas, men en del gör ändå en stor samhällsnytta. Hade alla varit aspergare så hade vi varken haft krig eller skvallertidningar. Och ingen hade saknat det.


Här kan vi läsa om att olika moraluppfattningar t.o.m. kan ha en rent neurologisk grund. Det är nog mindre idé att försöka omvända människor till en annan moraluppfattninging om deras moral grundar sej i hur deras hjärna är uppbyggd. Bloggen "Paradigm" (ej att förväxla med "Paradigmbloggen") har läst Nature som skriver om Antonio Damasio, en mycket intressant neurolog som ofta kommer med spännande forskningsresultat.


Själv är jag glad ju fler utilitarister det finns i samhället. Om man tar exemplet där en person knuffar en annan framför tåget för att rädda tio så finns det tolv personer i exemplet. Chansen är en tolftedel att jag är den oskyldige som hamnar framför tåget, en tolftedel att jag är den som knuffar och tio tolftedelar att jag är en av de som räddas. Exemplet finns här, och är ett av de som används av Antonio Damasio för att undersöka människors moraluppfattningar.


Paradigm använder detta för att kalla Tännsjö hjärnskadad (kanske). Torbjörn Tännsjö är en mycket intressant moralfilosof vars största brist kanske är att han inte räknar med hur irrationella människor är. Det borde han göra. Politik och filosofi är en bra antologi med texter av Tännsjö. (ISBN 91-89291-02-6)


Andra bloggar om

moral

etik

utilitarism

neurologi

hjärnan

rationalitet

Trackback