Sista februari

Den moderna människan vill ha full kontroll över sitt liv. Vill festa varje fredagkväll i femtio år och samtidigt ha en strålande karriär och vackra små barn. Det är en ekvation som är svår att få att gå ihop. Jag har väninnor som vid 35 års ålder ännu inte har stadgat sej och jag vågar inte riktigt säga till dom att om dom vill ha barn överhuvudtaget så kanske de borde rappa på lite. Kanske är detta nånsorts lösning, att få barn vid sextio, hittills bara förbehållet miljonärsgubbar. Och så är det bra ifall kvinnorna som längtar efter barn slutar att tänka på vikten.


Det faller sig också naturligt att medellivslängden ökar för hur ska man annars hinna med allt det där som man ska göra innan man vänder näsan i vädret? Besöka de tusen viktigaste platserna på Jorden, läsa de tusen viktigaste böckerna ur litteraturhistorien, spela de tusen viktigaste dataspelen, skriva sina memoarer och regisera filmen som baseras på dem. Jag bara frågar? När det där är klart så kommer man att längta efter att få ta det lungt ett tag.


Man brukar säga at den naturliga evolutionen så gott som aldrig syns ute i naturen eftersom den är alldeles för långsam, men kan detta vara exempel på en sorts utveckling: chimpanser visar sej ha börjat att knäcka nötter med stenar för tusentals år sedan, opåverkad av människan, och har nu även börjat att jaga med spjut. Kanske händer det igen det som apor hade för sig i Afrika för miljontals år sedan och som så småningom ledde fram till såpoperor och rabattkuponger. Vänta några tusen år så har vi en helt ny sorts arbetskraft som knackar på landets gränser och vill immigrera. För övrigt så har man ju kopplat en av människans nyaste gener till ökad intelligens.

Den svenska samhällsapparaten ska tydligen få en radikal omorganisering. Antalet län och landsting ska halveras vilket både decentralister och centralister tycks tolka positivt. Eftersom organisationen stärks på mellannivå så går det kanske att tolka både som centralisering och som decentralisering. Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka men det är åtminstone intressant att det händer något.


Jag tror att jag tar en liten bloggsemester på några dagar. Jag har bloggat rätt hårt rätt länge och känner mej lite utbloggad.
blgoolgdbloglbolgbb.
Trackback