S2P

Nånting att hoppas på: solsken + koldioxid = kolmonoxid. Av kolmonoxiden kan man framställa väte eller ett brännbart bränsle som bensin. Men bränner man bränslet frigörs förstås koldioxiden i atmosfären igen. Detta är alltså en sorts solenergi eftersom den nya energin kommer från solen. Hur mycket koldioxid som går åt i processen vet jag inte, men kanske skulle man kunna ha enorma lager av bränsle för att hålla koldioxiden ur atmosfären. Låter kanske lite väl optimistiskt, men det var en tanke.


kommenterande bloggar


andra bloggar om

energi,
miljö


Kommentarer
Postat av: J-G Hemming

Många gör samma invändning som Du: "Men bränner man bränslet frigörs förstås koldioxiden i atmosfären igen". Det resonemanget har jag dock aldrig hört någon använda som invändning mot fotosyntes och biomassa. Jag anser det nödvändigt att vi äntligen får denna fossilbränslenas industriella kolcykel som kan bli en direkt parallell till biomassans naturliga kolcykel. Båda drivna av solen. "Evigt" uthålligt och med outsinliga råvarukällor, luftens CO2 och havets vatten. Ingen orättvis fördelning på planeten utan tillgängliga för alla! Det är George Olahs vision i "Bortom olja o gas" (Industrilitteratur ISBN 978-91-7548-704-5). Oljebolagens mardröm. Förslag: Ålägga dem att år 2011 ska minst 2% av deras produkter härstamma från recirkulerad CO2. År 2012 4% o s v. År 2060 är vi då befriade från beroendet av fossila bränslen och från nuvarande geopolitiska problem.

2007-12-10 @ 16:27:38
Postat av: Ingemar

Jag vet inte om jag skulle kalla det för en invändning. Jag tycker att det verkar lovande.

Postat av: J-G Hemming

Javisst är det lovande. Det är oljebolagens skräck. Tänk ett mandat som ålägger dem att år 2011 ska minst 2% av deras produkter härstamma från recirkulerad CO2, 2012 4% o s v. Då är vi 2060 fria från beroendet av fossila bränslen och de geopolitiska problem dom skapar. Enegi från solen (ger i varje stund 13 000 ggr mer än vad vi i den stunden gör av med globalt) samt råvarorna atmosfärens CO2 och havets vatten! Det är hopp om framtiden trots allt.

2007-12-10 @ 20:25:27
Postat av: J-G Hemming

PS Jösses Amalia, jag tjatade visst om samma sak igen. Men förresten det gör inget, det tål att tugga på och jag står för det! DS

2007-12-10 @ 20:29:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback