några flix

Jag såg Kaena - profetsian, på tv6 igår. En visuell fröjd, även om handling, personligheter och sånt var lite grovhugget. Sevärd tyckte jag dock. Axis Mundi, världsträdet som förbinder de två världarna himmel och jord, hade en central plats.


Guldkompassen såg jag på bio. Trots att den har gått i två veckor så var salongen överfull. Jag fick en rätt dålig plats, jag som är van att sitta var jag vill. Det är nog tio år sen jag satt i en full biosalong. Det kändes lite klaustrofobiskt. Brevid mej satt en tjej och en kille som snackade igenom hela filmen. Så det fanns omständigheter som nog bidrog till att jag kände mej lite besviken. Som jag misstänkte så kommer de mer filosofiska sidorna av boken dåligt fram i filmformatet och kvar blir en fantasysaga för 11-åringar. Som sådan var den nog inte så illa.


The Order/The Sin Eater råkade jag se på tv utan att känna till den alls. Jag tyckte att den var rätt bra, men den har tydligen fått dålig kritik, t.ex på Rotten Tomatoes. Jag antar att om man förväntar sej en ockult rysare så blir man nog besviken. Den var mer mysrysig än skrämmande, ung. som en engelsk mordgåta. Det är alltid bäst att närma sej en film förutsättningslöst. Då ser man vad den är snarare än vad den inte är.


andra bloggar om

film,

bio,

Guldkompassen,


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback