me, myself and I

Röda Korset har haft en kramkampanj för att samla in pengar för de ensamma. Kampanjen håller på fram till årsskiftet. Enligt Röda Korset ökar isoleringen i samhället, främst bland äldre. Inte minst under Julen brukar man få fler samtal till sina stödjourer.


Jag läser att ensamhet förändrar gener (genernas uttryck).  Ensamhet kan orsaka hjärt- och kärlsjukdomar . De mest ensamma är mer utsatta för inflammationer, virus och allergier.


Jag fäste mej också vid ett citat i min senaste Amnesty Press (nr 5/07) på s. 11:


"Om jag hade haft möjlighet att vara tillsammans med andra mot att jag i gengäld hade fått stryk varje dag hade jag valt det."


Det säger Min Ko Naing som har suttit i solering i fängelse i Burma i närmare 16 år. Han är nu fängslad igen sen fyra månader.


andra bloggar om

ensamhet,
Röda Korset,
kramar,
Amnesty,


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback