Vem vill vara plugghäst?

Jag var dålig på att göra hemläxor under hela grundskolan. När jag fick mitt första betyg så fick jag bara 2,6 (av 5) i genomsnitt. Redan nästa termin hade jag höjt till 3,5. Hade jag börjat plugga och göra läxor? Nix, jag hade börjat räcka upp handen på lektionerna. Plugga gjorde jag fortfarande inte.

Däremot läste jag en hel del på fritiden. Jag höll en föreläsning om fysik och kosmologi på klassens fria timme på mellanstadiet. Jag fick 3,6 i slutbetyg vilket väl får sägas vara hyffsat för någon som inte ens läste på inför prov. Varför betedde jag mej på det här viset?
Det här kan kanske vara en delförklaring.


På gymnasiet var min klass mycket smartare än min grundskoleklass. Jag fick börja plugga för att behålla ett betyg kring 3,6 men det kändes svettigt och lätt förnedrande att faktiskt göra läxor. Dessutom tänkte jag bara på tjejer hela tiden vilket inte underlättade några studier.


Min femåriga grabb frågar mej hela tiden om olika uträkningar och hur ord uttalas eller stavas. Jag behöver inte pusha på alls. Min insats får väl bli att senare lära honom hur übercoolt det är att ha studiedisciplin, målmedvetenhet och envetenhet.


Andra bloggar om
skolan
skola
skolstart
skolpolitik
utbildning
lärare
föräldrar
betyg
pedagogik


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback