Pedofiler, poliser och pirater

Jag tog ett långt sommaruppehåll i år. Delvis för att förra sommaren var så död i bloggosfären. Tji fick jag. Den här sommaren var det online-action hela tiden.

Därmed så var också bloggarna snabba att hugga på saker som folk försökte smyga igen obemärkt i sommarsemestern. Det är ju ett gammalt knep att fatta viktiga beslut och sånt när folk är upptagna med att kasta badboll till varandra.

Så ni ser att det inte räcker med att bara läsa min blogg, hur bra den än är. Om ni verkligen vill ta del av den bloggosfär som har gett "gammelmedia" orolig nattsömn så måste ni läsa andra bloggar också.


På semestern var jag bl.a med grabben på Kneippyn på Gotland, där dom har både ett Sommarland och ett Vattenland. Där fanns det minst fem olika piratskepp i olika uppenbarelser. Några har det nog alltid funnits där, men det här är även en sommar när det är jättehippt med pirater i alla de former. Sista delen av Pirates of the Carribean hade premiär och alla gick omkring med döskallar överallt, från barnbarn till mormor. Nån hårdrockare muttrade nått om urlakning av symboler.


Sen så har ju
nätpirater varit aktuella i sommar när polisen i skydd av sommarsemestern försökte att smyga igenom The Pirate Bay som en pedofilsajt. Lyckligtvis är bloggosfären evigt vaksamt, även om just jag låg och filosoferade i hängmattan, och ett piratkrig utkämpades mitt i juli.

Helt plötsligt hade man minst två olika debatter som folk hade svårt att jonglera med samtidigt, nämligen webbpedofiler åenasidan och poliser som beter sig märkligt åandrasidan.


Den första bloggupproret, under juni, försökte att få bort pedofili.se. Det andra bloggupproret, under juli, försökte att behålla TPB uppe trots pedofilanklagelser.


Hade någon velat så hade de även kunnat diskutera huruvida pedofili är en läggning eller en sjukdom. De som vill förbjuda pedofilers yttranderätt vill nämligen se pedofili som en sjukdom. Vad psyksjuka säger kan väl knappast skyddas av yttrandefriheten?


Jag funderade att kanske avbryta min bloggsemester för att stämma in i protesterna men duktigare experter än mej skötte sej bra ändå. Här är ett gäng intressanta bloggposter att läsa. Bara ett axplock ur högen:


Först ut var Copyriot.

Projo intervjuar Anakata.

Texplorer
Texplorer
Blogge
Sagor från livbåten
Gardebring.com

Deep Edition
Deep Edition
Piratpartiet

PirateBay

Piratbyrån
Tomas Tvivlaren
Meh (you don´t know)

Eller var åtminstone medveten om att svenska rättsväsendet inte alltid agerar uppenbart utifrån någon svensk folkvilja utan ibland verkar agera enligt helt andra agendor. Oavsett vad man tycker om fildelare eller pedofiler så är det en beklämmande insikt.


Andra bloggar om

censur
maktmissbruk

polisen

the pirate bay

pirate bay

tpb

pedofili


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback