zzlabb

Så var det dags för en jazzfestival igen. Jag bloggade ju faktiskt om den förra festivalen för ett år sen. Det börjar kännas som om jag har bloggat ett tag nu.


Harrisson Four 18.00 i Jazzlabbet. Umebaserad kvartet återförenad för en kväll. Ganska cool jazz. Doftar 60-tal och Svt. Två gånger på en timme släpper de loss och blir lite wild and crazy, det är allt.


Trondheim Jazz Orchestra 20.30 i Studio Jazz, där jazztorsdagarna brukar hållas här i Umeå. Nu i höst har jag varit på alla jazztorsdagar utom en. Tio norrmän på scen. De uppträdde nyss för en publik på 5000 i Japan. Trots att det är knökat så tror jag inte att vi blir fler än max 200. Tänk på Björks låt Anchor Song, fast mer lekfullt. Publiksuccé.


Själv råkar jag spilla ut en killes öl. Jag får skylla på att jag för en stund sen sköljde ner en panodil zapp med en stor stark (och nachos). Jag skulle egentligen ha opererat höften igår. Och utanför är det stormvarning.


Jon Vanderlander Trio i Jazzlabbet 22.00. Tuban ger denna trio ett eget sound, som spelar rätt aggressiv freeformfunk. Nått man vaknar av strax efter tio på kvällen. Burleskt som en sousafon i solnedgång.


Kung Fu, förlåt, Cuong Vu and Scratch spelar rockig fusion. Ungdomligt och ösigt, men skulle kanske, med ett såhär "poppigt" sound, låta ännu bättre med lite starkare melodier. Coung Vu är en New York-trumpetare med vietnamesiska förfäder.


Och idag fortsätter det.

Andra bloggar om
jazz
och
musik
och
Umeå Jazz Festival


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback