Borat

borat

Jag har varit och sett Borat och tyckte att den var kul. Kanske ska jag hyra Ali G. Tidigare har jag tyckt att han har verkat ganska ointressant, men nu så öppnar sej ju möjligheten till oanade djup även hos en sån karaktär. Kommentarerna till Borat verkar handla om två saker - att det är en väldigt rolig film och att det verkar finnas ett djupare budskap, lite oklart exakt vilket.


En liten analys av filmens humor:

"Å andra sidan är jag övertygad om att det finns två skolor när det gäller Sacha Baron Cohen. Den ena tycker om program som "Jackass" och "America's Funniest Home Videos" och tycker att Borat är jätterolig när han är pinsam och skämtar om bajs och sex. Den andra skolan är mer inne på smart satir. Men det är ju jävligt briljant att en enda komiker faktiskt kan tilltala båda grupperna."


Jag kan bara tillägga att ju knasigare verkligheten är, desto knasigare måste komikerna vara...


Det finns tonvis av Boratfilmer t.ex på Youtube. Här är famösa

In my country there is problem...


Annars: Hjälper Borat en förtyckarregim? eller inte?


Lite fakta om Sacha Baron Cohen och några klipp.

Mahir verkar onekligen vara en förebild, eller kanske inte.


Andra bloggar om
Borat
och
film
och
Sacha Baron Cohen


Kommentarer
Postat av: Erik

Har inte sett annat än små snuttar här och där, men jag får ändå känslan av att det blir ett - ett i matchen mellan de som ser ironin bakom skämten och ignorantian som tycker det är en schysst grej med nedlåtande skämt på exempelvis judars eller kvinnors bekostnad.

2006-12-02 @ 19:14:57
Postat av: Ingemar

Schysst ord - "ignorantian".


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback