Tretton vetenskapliga mysterier

Vill du satsa på ett framtidsyrke så bli vetenskapsman. Det verkar återstå en hel del att göra. I New Scientist så tar man i denna artikel upp tretton vetenskapliga anomalier som inte kan förklaras idag (eller i mars i fjol när den skrevs). I tur och ordning så är det:

placeboeffekten
universums homogena temperatur
extrastarka kosmiska strålar
homeopatibevis från en Belfastundersökning
mörk materia
Vikingsondens metanexperiment på Mars
tetraneutroner
Pioneeravvikelsen
mörk energi
Kupierklyftan
wow-signalen från Skytten
variabla konstanter (alfa)
kall fusion

Varför intresserar sånt här mej? Vill jag se problem för vetenskapen? Är jag en irrationalist som vill se vetenskapen misslyckas? Nej, jag gillar bara mysterier. En del läser deckare, andra läser om nedgrävda piratskatter.
Ju fler problem vetenskapen har, desto mer återstår det att upptäcka.
Här är en kort text om vetenskapliga anomalier som jag skrev för ett år sedan.

Andra bloggar om
vetenskap

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback