Fem Frågor För Framtiden

Framtidstanken har listat fem frågor som han anser är viktiga i att forma framtiden. De ska gå på tvärs mot den gamla höger vänsterskalan. Jag tycker att det är en intressant samling frågor även om det naturligtvis går att göra andra listor om viktiga framtidsfrågor. Han har följande fem motsatspar:

Passion vs trygghet
Transparens vs copyright
Frihet vs skydd
Transhumanism vs luddism
Technogaianism vs socialekologi

Jag tänkte att jag skulle säga nånting om några av de där frågorna. Den första låter som högerfrihet versus vänstertrygghet, men jag kanske missförstår honom. Han hävdar ju att detta inte har med höger och vänster att göra.

Vad gäller transparens versus copyright så lutar jag åt att favorisera transparens. Detta har väldigt mycket med piratpartiet att göra som ju är aktuella just nu.

Den tredje är knepig. Jag skulle gärna vilja välja frihet före skydd men 9/11 har omöjligjort ett enkelt svar. Egentligen kommer jag att behöva återvända till alla fem frågorna och skriva utförligare om vad jag tror vid ett senare tillfälle.

Jag är mera transhumanist än bioluddit och mer technogaian än socialekolog, men frågorna gäller bara vilka moraliska förbehåll vi bör ha och inte hur pass kapabla och kunniga vi är. Än så länge så är vi klåpare både som transhumanister och technogaianer. Vi förändrar redan oss själva och vår miljö utan översikt och eftertanke. Jag är rädd att vi kan bli så illa tvugna att bli technogaianer:

Risken finns att den första planet vi måste terraforma blir vår egen.

Andra bloggar om
framtiden

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback