The camels nose

Jag skrev för någon dag sedan att det fanns flera framtida vägar som skulle kunna leda från vårt öppna och fria samhälle till ett övervakningssamhälle och att jag skulle ge några exempel. Så här har ni några vägar till ett övervakningssamhälle:


1. Terror och terrorismbekämpning.

Detta är vad som tycks ske redan idag.

2. Miljökatastrof, kanske en flyktingvåg.

Miljöproblemen kommer troligen att bli värre under detta sekel. Detta kan leda till sociala effekter. Miljöproblem som ökentorka och stigande havsnivå hotar i första hand sydliga länder. Worst case scenario så kan det leda till en ny folkvandringstid med miljoner människor som vill in i EU. Även medelhavsländer som Spanien och Grekland riskerar att drabbas av torka.


3. Nanoteknologi, mera terror, mera miljöproblem.

Kort sagt så kan molekylär ingenjörskonst om några decennier leda till nya stora miljörisker samt till stora nya möjligheter både för terrorister och terroristbekämpare. Vilket bl.a leder till nästa punkt.


4. Enligt en helt annan logik: övervakning blir så effektivt och osynligt att övervakarna inte behöver några skäl alls. Legitimera sej gör loosers. Ser vi detta redan med rfid?


Alla fyra vägarna verkar ganska plausibla. Det finns naturligtvis motkrafter också. Som du och jag. Jag känner mej inte så orolig. Life will find a way.


Sen så har vi de som förutspår ännu kärvare prövningar. De kommer från både höger- och vänsterkanten. Det skriver jag något om imorgon.


Andra
bloggar om

övervakningssamhället
och

kriget mot terrorismen
och

övervakning

och

integritet
och

rfid


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback