Etik i ett vetenskapligt sammanhang

Strikt rationellt så är utillitarismen den enda rationella moralen, men är moralen strikt rationell? Strikt rationalism är en psykisk sjukdom som brukar få människor att bete sig omoraliskt. Människor har ett moraliskt centra i hjärnan som står för det moraliska tänkandet och kännandet. Denna situation beskrivs hyfsat av den metaetiska intuitionismen.

Detta centra har utvecklats evolutionärt eftersom mänskligheten kollektivt har nytta av moral även om kanske inte varje individ har det. Beslutsteori har kommit fram till en tydlig logisk skillnad mellan individuellt och kollektivt nyttomaximerande strategier. Människan är således skapad av en kollektiv biologisk process för att fylla en kollektivt biologisk funktion.

Utillitarism fungerar sämre i praktiken om det t.ex inte finns någon tid alls att tänka efter och jämföra olika alternativ med varandra. Vi brukar också vara sämre på att tänka klart när vi är starkt känslomässigt engagerade i något. Utilitarism kan alltså inte vara en etik för alla människor i alla situationer. I många situationer kan det vara bra att ha en etisk intuition färdig i det etiska hjärncentrat.

J.S. Mill konstaterade att vanlig utillitarism var opraktisk i många situationer och utvecklade därför regelutillitarismen - om man vill en kombination av utillitarism och deontologi.

Den enskilda individens moral utvecklas utvecklingspsykologiskt under barndomen från egocentrism till universalism. Inom andra kognitiva utvecklingsprocesser så anses psykologisk utveckling göra människor mera verklighetsanpassade - de får en större insikt i verklighetens natur. Detta brukar inte lika ofta påpekas om den moraliska utvecklingen. Om moralisk utveckling innebär en större insikt i moralens natur så talar det för någon form av metaetisk realism.

Om man kunde designa ett experiment för att utforska den objektiva moralen så skulle det kunna se ut som mänsklighetens (biologiska) historia. Vår hjärna är en avbild av vår historia, ett fotografi av vår omvärld.

Läs även
Philippa Foot,
Från Weber till Habermas,

andra bloggar om
etik, moral, utillitarism, hjärnan,


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback