med karta och kompass

Här har vi en illustration av åsiktsspridningen inom svenska politiska partier: 

http://imgur.com/Z5quLYd

 

Några kommentarer: Detta är vad partiprogrammen och medlemmarna själva hävdar om sej själva. Trots att en del inte accepterar den här bilden så är den en deskrivning av partiernas officiella bild av sej själva. Den skiljer sej alltså både från vad väljarna tror och från den politik som partierna faktiskt för om de får chansen.

 

Men jag är rädd att denna bild är så nära sanningen som vi kan komma. Många människor går omkring med vanföreställningar om politik och många tycker att den här bilden inte alls liknar deras fördomar. Jag tycker dock att det var ungefär vad jag trodde så jag har ganska lätt att acceptera den.

 

Vi kan konstatera att svensk politik är rätt auktoritär. Av riksdagspartierna så är det enbart mp och c som är till hälften frihetliga eller liberala. De bägge blocken är ungefär lika auktoritära. Många som röstar på de borgerliga partierna vill gärna se dessa som "liberala" och som ett friare alternativ till "betongvänstern". I den här bilden så verkar detta dock helt ogrundat. Borgarna är inte ett dugg mer liberala än vänsterblocket.

 

fi och sd är de mest auktoritära partierna medan pp och mp är de minst auktoritära partierna. Vissa fi-anhängare ville ju samarbeta med pp men enligt den här bilden så verkar det inte alls naturligt. pp har närmast till mp och c medan fi har närmast till v och sd.

 

De fyra partier som rör vid mittenstrecket är ovala i höger-vänsterriktning.

 

mp är något till vänster om s. m är längre till höger än vad s är till vänster.

 

De partier som överlappar varandra mest är m, fp och kd.

 

Partierna har dock inte alltid varit där de är nu. Alla partier har flyttat på sej i grafen.

 

Den här grafen visar vad röstarna tror om partierna. Om man vänder den uppochner så liknar den mest political compass. Väljarna har en viss koll, men den är inte 100%-ig.

 

Till sist en avsiktligt provocerande impressionistisk bild som ni kan fundera över:

 
 
Disclaimer: som jag tidigare har uppgett i andra sammanhang så röstade jag på mp hela 90-talet och har röstat på pp sen partiet bildades -06. (Nån gång har jag fått höra att det var en underlig kombination men enligt övre bilden så verkar det rätt naturligt.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback