Moby Dick

- Hämnd på ett oskäligt djur! skrek Starbuck, ett oskäligt djur som angrep dig i sin blinda instinkt! Det är ju galenskap! Att hata ett oskäligt djur, kapten Ahab, det synes mig hädiskt!

- Jag säger det återigen - du ser det för smått, Starbuck. Alla synliga föremål, ser du, är bara som masker av papp. Men i varje tilldragelse - i varje levande handling, i varje obestridlig bragd - där sticker ett okänt men dock tänkande ting fran sina drag under den oreflekterande masken. Vill människan slå till, måste hon slå till genom masken. Hur kan fången komma ut, om inte genom att bryta sej genom väggen? För mej är den vita valen den där väggen som har trängt sej på mej. Ibland tror jag att det inte finns nånting på andra sidan. Men det är tillräckligt ändå. Han sätter mej på prov, han utmanar mej. Jag ser i honom en skändlig makt, besjälad av en outgrundlig ondska. Detta outgrundliga ting, det är egentligen det jag hatar, och antingen den vita valen är verktyget eller den vita valen är upphovet så ska mitt hat drabba honom. (---)

Moby Dick, s.141-142


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback