Bli den du är

Frågan om vad som är socialt och vad som är biologiskt arv är faktiskt så knepig att det ibland inte ens går att urskilja vad som är vad. Frågan om fördelningen mellan det ena och det andra blir då omöjlig att besvara.

Människan tycks ha en biologisk disposition att lära sej mänskliga språk, vilket inget djur har, men detta måste ske tidigt, för vid en viss ålder så stängs inlärningsfönstret och den människan är sedan oförmögen att lära sej något mänskligt språk på en mänskligt vis under resten av livet. Tydligen blir man permanent blind om ögat inte får se något ljus under det första året.

Rousseau skrev om hur människan av naturen var en god och lycklig varelse men att uppfostran och kultur fördärvade henne. Från början hade han, precis som alla andra tänk att skriva om hur kulturen förädlade människan men en vän gav honom rådet att han säkert skulle få mer uppmärksamhet om han skrev tvärtom mot alla andra som svarade på uppsatstävlingen i tidningen.

Det finns en del rapporterade fall av barn som har
växt upp helt utan kontakt med fördärvlig uppfostran och kultur. Dessa rapporter har inspirerat bl.a historierna om Tarzan och Mowgli. I verkligheten finns det dock inget romantiskt skimmer av ädla vildar över det hela utan barn som växer upp i bästa fall med djur som sällskap blir inte ens mänskliga.

Det visar sej att får man bristande kärlek som barn så får man hjärnskador. Att det går så långt är nog väldigt sällsynt i Sverige men även här kan man undra hur våra barn och ungdomar har det.

Det har ibland ifrågasats hur pass bra dagis är för barn och det där tror jag varierar. Ett dagis med rymlig ekonomi, många vuxna, även vuxna män, små barngrupper, erfaren och intresserad personal m.m. tror jag kan vara jättebra för barn, men tyvärr tror jag att det nog är rätt många dagis där det inte riktigt ser ut så.

Humanism var från början under renässansen ett utbildningsideal - att förverkliga den mänskliga potentialen genom skolning. Under medeltiden utnyttjades inte människors intellektuella förmågor utan de hölls i mörker och fördomar hela livet. För vissa liberaler har skolan varit en mycket viktig institution i samhället eftersom det var skolan som gjorde medborgarna mogna för demokrati. Det kan jag nog hålla med dem om.

Ju bättre barndom och ungdom människor får desto mer frihet och ansvar kan de sen hantera som vuxna. Jag vill gärna ge vuxna rätt mycket frihet men jag inser också att det påverkas av vilken uppväxt som de har fått. för att kunna ge vuxna mycket frihet så vill jag gärna att de först har haft kärleksfulla föräldrar och har gått i en bra skola, för annars så kommer de att behöva sociala institutioner när de står där på en kall och blåsig arbetsmarknad.


Jag ska inte säga att jag är alldeles negativ till en pluggskola, men skolbokskunskap är redan något som man lätt kan hitta när man behöver det medan en trygg och ansvarsfull personlighet fortfarande tar en hel barndom att skaffa sej. Brömsebrofreden går att googla - det gör inte en trygg och berikande uppväxt.


Man behöver snarare lära sej metakunskap i skolan - hur man hittar eller skapar kunskap, utvärderar den och använder sig av den.


Der Mensch ist was er isst - Du är vad du äter. Behöver du vitaminer och proteiner så är du vitaminer och proteiner och behöver du kärlek så är du kärlek.


Kort sagt så kan man få både för lite och för mycket kärlek, för lite och för mycket uppfostran, för lite och för mycket kultur, för lite och för mycket disciplin.

andra bloggar om
barn,
skola,
dagis,
skolan,
hjärnan,
ungdomar,


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback