Tre fiskrätter

Jag åt hajfensoppa på en kines här i stan igår och det var kanongott. Eller rättare sagt så var det en rätt försynt liten smak när man åt den, påminde lite om en tjock kycklingsoppa, men eftersmaken var fantastisk och satt i hur länge som helst. Syrlig eftersmak liksom. Umami antar jag. Det är fjärran östern som har utvecklat kokkonsten mest och gjort civilisation av den. Vi andra runt världen knager på våra enkla köttbitar i erbarmerlig misär. Inte ens alla fem grundsmakerna har vi upptäckt. Skam.

Det fanns en sushibar här i stan där man kunde slinka in och ta en snabb liten sushi. Gott, nyttigt och lite lagom exotiskt. Men de fick stänga. Det finns fortfarander restauranger där man kan få sushi, men inte medan man väntar på bussen.
En del tycker att sushi är exotiskt och konstigt eftersom det är rå fisk, men det är bara fördomar.

Jag har däremot även ätit världens mest exotiska och underliga maträtt - surströmming. Det är faktist bara den intensiva stanken av reningsverk som man behöver överkomma. Smaken är riktigt aptitlig, även om man fort blir mätt. En ganska rik, tung smak, men annars inte så konstig. Jag bedövade mej inte ens med sprit först, vilket annars är vanligt, utan sköljde bara ner med öl.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback