och så något nytt; Att klistra ihop ett teorikomplex

Nu har jag en vecka postat översikter över några av de ämnen som jag har skrivit mest om.


Det finns även intressanta kopplingar mellan några av dessa.


En del postningar täcker både Whitehead och OOO och som jag påpekat så ser t.ex Shaviro likheter mellan dessa.


Jag har även påpekat likheter mellan OOO och RQM samt några gånger hävdat att det finns beröringspunkter mellan Whitehead och digital fysik.


En naturlig följdfråga blir då hur relationen mellan RQM och digital fysik ser ut.


Om dessa går att förena eller kanske bara liknar varandra så har jag skapat en fyrkant, eller kanske en cirkel, som knyter samman dessa fyra olika teorikomplex.

 

Läser man dock en eller annan snabb sammanfattning så verkar det inte finnas någon naturlig koppling mellan RQM och digital fysik.

Kanske att man måste gräva djupare.


Jag har hittat åtminstone en stark anknytning:

 

Den svenske fysikern m.m. Joakim Munkhammar skrev 2011 ett arbete som verkar vara ungefär vad jag söker;

Canonical Relational Quantum Mechanics from Information Theory.

 

"Thereby we show that quantum mechanics emerges when classical physics is subject to incomplete information. We also show that the proposed theory is relational and that it in fact is a path integral version of Rovelli’s relational quantum mechanics."

-Joakim Munkhammar, 2011

 

Munkhammar grundar gammaldags, hederlig kvantmekanik i gammaldags, hederlig informationsteori och resultatet blir Relational Quantum Mechanics.

Resultatet blir också Path Integral, Feynmans universalekvation.

 

Läs gärna introduktionen och den avslutande diskussionen; det finns inga knepiga matematiska formler där.

 

Han har ett lokalt entropivärde för varje kvantsystem och visar att kvanteffekter kan uppkomma genom lokal informationsbrist.

Istället för exakt kausalitet så får man sannolikhetseffekter.

Här tycker jag mej se kopplingen till RQM som mycket löst säger att varje kvantsystem uppfattar universum på sitt sätt.

RQM är ett alternativ till köpenhamnstolkningen och path integral kan tolkas som ett alternativ till konventionell kvantfältmekanik.

 

Jag hoppas att detta är starka och hållbara slutsatser. Annars så får jag väl leta efter andra förbindelser mellan RQM och digital fysik.

 

Detta verkar onekligen vara relationer. som är intressanta och värda att utforska mera.

 

Whitehead - Digital fysik
        l             l
        OOO - RQM

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback