Synkronicitet ur slumpen

I min post om kaotik skrev jag att jag ser kaosforskningen som mer grundläggande än t.ex kvantmekaniken. Det ena behöver naturligtvis inte utesluta det andra. Vilket Sebastian F Brant kanske kunde hålla med om.

 

Han började som kvantfysiker och har sedan gått mot biofysik och neurologi. 2005 var han den ledande forskaren, med två andra, bakom ett resultat som visade att neuroner kunde uppvisa periodiskt, ordnat beteende när de utsattes för slumpmässig stimulans och tvärtom kunde uppvisa oordnat, kaotiskt beteende när de utsattes för regelmässig, ordnad påverkan. Detta kan kanske hjälpa till att förklara hur hjärnan skapar ordning ur en ibland kaotisk omvärld.

 

Det visade sej dock att detta inte var nånting som var typiskt enbart för neuroner. Neuroner är bara ett exempel på kopplade oscilliatorer, där exempelvis Newtons vagga kan vara ett annat exempel. Så detta är inte bara en psykologisk eller neurologisk princip utan en med grundläggande fysisk eller matematisk princip som även gäller ute i objektiv natur: Kaos kan omvandlas till ordning via ett par saker som svänger tillsammans.

 

I min första post om ämnet så länkade jag även ett arbete där man konstaterade att samtida kvantfysik mycket handlar om sådana kopplade oscilliatorer. (Jo, jag vet att "coupled" betyder "ihop-parade" men jag tycker att "kopplade" är en minst lika bra översättning i sammanhanget.)

 

Det är arbete nr. 5 här:
S.F. Brandt, B.K. Dellen and R. Wessel:
Synchronization from Disordered Driving Forces in Arrays of Coupled Oscillators;
Phys. Rev. Lett. 96, 034104 (2006): ps, pdf
Vir. J. Appl. Supercond. 10(3) (2006)
Vir. J. Bio. Phys. Res. 11(3) (2006)
nlin.CD/0512064

 

(Det här kan ha nånting att göra med Bach, DNA och sånt.)

 

Här gör någon kaoz med Newtons kulor:

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback