2011

2011 var året för arabiska våren i första hand och occupyrörelsen i andra hand. "The protester" blev årets person. Ungefär ett år efter #cablegate så släppte Wikileaks #spyfiles. Ett år av politisk och ekonomisk oro.

Men allt det där kan ni läsa om i andra årskrönikor. Själv är jag lite vintertrött och funderar på att kanske ta en kort bloggpaus.

 

Även inom fysiken så var detta ett överraskande år:

 

Neutriner snabbare än ljuset?

 

Vågfunktionen kan inte tolkas statistiskt?

 

Man ger upp hoppet om Higgsbosonen?

 

Och sen hittar man den?

 

Dessutom skapade svenska forskare ljus ur vakuum (men läste inte jag något liknande för flera år sen? Var det bara en teori då?)

 

Här på bloggen så handlade våren mest om filosofi, speciellt pragmatism, och hösten handlade om filosofi, matematik och fysik.
Jag har hållit mej relativt seriös och tung i år. Jag får inte direkt fler läsare av det. Flest läsare hade jag när jag skrev lite mer om piratpolitik -07/08.
Men jag är mera av en forskare än aktivist, mera vetenskapsman än politiker, mera konstnär är propagandist.

 

andra vetenskapsnyheter:

 

LUCA var jättestor.

 

Uråldriga jättebläckfiskar gjorde konst av benrester.

 

Och detta hade egentligen varit de bästa julklapparna. Till mej åtminstone:

 

hjärnspel.

 

hemmahologram.

 

Ja, förutom fred på Jorden och sånt.

 

Ett Gott Nytt År på er alla från er favoritfrilansfilosof!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback