Etikposter

Genom åren så har vissa teman återkommit här på bloggen. Många står listade i ämneslistan till höger, men den är redan lång och inte alla temat finns med där. Jag har t.ex skrivit lite om etikens metafysik sett ur metaetiska och vetenskapliga perspektiv. Här är de poster som jag har hittat om saken. Hoppas att jag inte har missat någon:

 

Hur kul är moralfilosofi?

 

Född professionell

 

Från Weber till Habermas

 

Ny neurologi kräver ny etik

 

Moralens neurologi

 

Neurologi, teleologi och deontologi

 

Moraliska framsteg

 

Philippa Foot

 

Etik i ett vetenskapligt sammanhang

 

Jag kommer att försöka leta reda på fler teman. Tipsa mej gärna.

 

edit:

Jag har tvekat om även de här två posterna bör vara med:
Här är vi positiva handlar bl.a om metaetik och juridik, och
Ett nödvändigt ont handlar bl.a om psykologi och amoraliskhet.

Jag har tvekat om även de här två posterna bör vara med:

Här är vi positiva handlar bl.a om metaetik och juridik, och

Ett nödvändigt ont handlar bl.a om psykologi och amoraliskhet.

 

andra bloggar om

moral, etik, filosofi, neurologi,


Kommentarer
Postat av: Per Herngren

Din blogg är ju intressant! Men jag lyckas inte få något rss feed till min läsare. Är det medvetet att man inte kan prenumerera?

Postat av: Ingemar

Nix, det är det inte. Jag ska se om jag kan gör något.

Tack, förresten.

2010-10-10 @ 12:21:55
URL: http://xantor.webblogg.se/tempusfugit/
Postat av: Ingemar

Hm, rss verkar funka när jag själv prövar.

2010-10-12 @ 13:48:06
URL: http://xantor.webblogg.se/tempusfugit/
Postat av: Per Herngren

Det kanske finns något annat sätt att göra det på än mitt. Jag lägger in länken till bloggen i Google Reader. Men då får jag meddelandet: "Sökningen överensstämde inte med några feeds."

Jag kan inte heller klicka i adressfältet på Firefox för att prenumerera på rss.

Hur gör du?

2010-10-17 @ 08:59:51
URL: http://perherngren.blogspot.com/
Postat av: Ingemar

Logga in i google reader och sök efter

feed://xantor.webblogg.se/tempusfugit/index.rss

sen borde det bara vara att abonnera.

2010-10-17 @ 23:23:48
URL: http://xantor.webblogg.se/tempusfugit/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback