Förslag Rörande Avlyssning

Bloggosfären och Piratpartiet har bekämpat FRA-lagen ända sedan inlandsisen drog sej tillbaka. Det är över två år sen jag nämnde FRA för första gången och FRA-lagen för över ett års sen. Men ändå har jag tigit i sommar. Jag får erkänna att jag kände mej lite skyldig när jag tog en bloggpaus mitt uppe i FRA-motståndet, av tja personliga skäl, men FRA-motståndarna (hädanefter kallade "de goda") gjorde sitt bästa för att kompensera för förlusten och i tolfte timmen mobiliserade:


IT-säkerhetsexperter
,

terrorexperter,

Jan Guillou,

68 procent av väljarna i åldern 18-24,

Stekare mot FRA,

SvD,

Google,
Telia Sonera,
danska kyrkan,
arga norska företagare,

Tre och Momail,

Ungdomsförbunden,

Centrum för rättvisa,

samt folk inom partierna som redan har sagt ja.


Det är nästan så att jag börjar att tveka ...

Whenever people agree with me I always feel I must be wrong - Oscar Wilde


Nä, skämt åsido. det har varit mycket intressant att under sommaren se hur förspråkarna har kommit med den ena förklaringen efter den andra till varför FRA överhuvudtaget behöver existera. Först var det tydligen för att skydda de svenska soldaterna i Afganistan och sen för att spana på Ryssland, följt av att hålla ordning på pedofiler och människohandel och sen för att förhindra politiska mord. Alla dessa spretande argument har kritiserats, inte minst i bloggosfären.


Till sist förstår man att dom säger: om folk anmäler oss så anmäler vi folk tillbaks.
Man får väl trösta sej med att dom åtminstone menar väl och tänker på allas vårt bästa.
Hur sannolikt är det t.ex att folks sexuella preferenser skulle registreras?


Skämt åsido, här är en översikt över övervakningslagar och en betraktelse över angiverilagen.
Här har ni inte mindre än två historiska översikter.

Till sist har jag bara en fråga; om deras verksamhet skulle bli olaglig igen, skulle de då upphöra med den, trots att det inte har bekymrat dem hittills att den har varit olaglig? Lägg ner.

andra bloggar om
Fra,
politik,
privatliv,
integritet,
lex orwell,
samhälle,
Fra-lagen,
demokrati,
avlyssning,
övervakning,
signalspaning,
massavlyssning,


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback