Jorden är platt

image89

Vad får jag om jag bevisar att jorden är platt? Visst är det ett sorts trick, men ändå inte.


När folk nån gång i det förflutna beslutade sej för att jorden var platt så hade de empiriska indikationer att bygga på. Om man ser sig omkring så ser den nämligen platt ut.


Man kan t.o.m. säga att de hade rätt när de drog slutsatsen att jorden är platt, sålänge som det inte utesluter att jorden också är rund.

Jag hävdar att jorden är både platt och rund. Det är en lokal sanning att jorden är platt medans det är en global sanning att jorden är rund. Men till vardags, om man ska gå över vägen eller bygga ett hus, så är det mer praktiskt att utgå från att jorden är platt än att utgå från att den är rund.


Jag kom att tänka på detta gamla resonemang som jag förut har dragit på
Cognito, när jag läste om CDT, där rymden lokalt är tvådimensionell och globalt fyrdimensionell.


Dessutom tycker jag att Discworldserien av Terry Pratchett är en rätt kul fantasyserie.


Kommentarer
Postat av: jooel

Som pragmatist har jag argumenterat så, för jordens platthet på cognito. Vi hade en synnerligen kort ordväxling på cognitoträffen för längesedan om detta, vill jag minnas.

2007-11-22 @ 09:22:55
Postat av: Ingemar

Det måste ha varit en kort diskussion för tyvärr minns jag den inte, men du har säkert rätt. Kul att du också har fört ett liknande resonemang.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback