strukturell rättvisa?

Anders Svensson skriver bl.a att:

"Jag kan hålla med om delar i kritiken, men en sak jag inte förstår är försvaret av den "liberala rättstraditionen". Kielos kritik av den liberala rättstraditionen handlar om strukturer. Den liberala rättstraditionen med sin extrema fokusering på individualism klarar inte av att hantera strukturella former av förtryck på ett korrekt sätt. Det är om detta de viktiga delarna av Kielos inlägg handlar och där har hon rätt."

Kort svar på kort inlägg:
Juridiska processer leder ibland till att människor straffas på olika sätt, får böter eller fängelse eller också kan de få yrkesförbud eller besöksförbud eller något. Om man kommer till slutsatsen att "strukturer" ska behandlas med rättssystemet, betyder det då att man ska döma strukturerna till fängelse? Om det finns förtryckande strukturer så är det väl strukturerna som är orsaken? Kan inte detta fungera som en förmildrande ursäkt?

"Ja, visserligen våldtog jag henne, men till mitt försvar vill jag åberopa att vi lever i ett sexistiskt samhälle där det offentliga rummet är belamrat med våldsporr.Hur ska man kunna stå emot det sociala trycket? I ett feministiskt samhälle hade jag naturligtvis aldrig våldtagit henne, och alltså kan man inte säga att det egentligen var jag som gjorde det."

Jag tror att jag får skriva ett inlägg om strukturer.

Andra bloggar om
juridik

Kommentarer
Postat av: Anders Svensson

Bra invändning mot mitt korta resonemang. Jag tror jag också får ta mig en funderare på strukturers förhållande till rätt.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback