Den sällsamma författaren från Västerås

Lars Gustafsson fyller 71 den 17:e maj. Han har skrivit vansinnigt många romaner och novellsamlingar under snart ett halvsekel. Lyckligtvis så är de flesta ganska korta. Trots detta så har jag hittills bara hunnit läsa:

Språk och lögn
Berättelser om lyckliga människor
Sorgemusik för frimurare
Bilderna på solstadens murar
Bernad Foys tredje rockad
Det sällsamma djuret från norr
Berättelsen med hunden
Tjänarinnan
Windy berättar
Den andra magentan
Dekanen

men jag kommer nog att läsa fler. Alla som jag har läst hittills kan jag rekommendera. Själv säger han att han t.ex inte gillar "Sorgemusik", men det gör jag. Jag har bara läst böcker från 80-talet och frammåt så jag ska nog försöka att läsa något tidigare verk av honom, den tid då han blev känd.

Jag har även läst hans filosofiska avhandling "Språk och lögn".
"Bilderna på solstadens murar" är en antologi av filosofiska betraktelser.
Berättelsen med hunden, Windy berättar och Dekanen utgör tillsammans hans amerikanska trilogi. Kanske att jag skriver en post om den nån gång.
En del tycker att Windy berättar är en kort, lättläst och sympatisk liten bok, som kanske kan vara bra att börja med.
Bernad Foys tredje rockad är kanske hans längsta bok men utgörs även den av tre kortare berättelser, som kommenterar varandra.
Det sällsamma djuret från norr är en ren science-fiction-antologi med en ramberättelse.
Den andra magentan är hans första försök att skriva för yngre läsare.

Jag gillar honom som författare men jag har inte analyserat honom systematiskt som filosof, ideolog eller så. Vid ca 45 års ålder så konverterade han från den svenska vänstern och blev liberal, jude och flyttade till USA.

Det finns ett lungt och eftertänksamt tempo i hans böcker som jag (och andra) gillar, där det fantastiska och oväntade lurar under en bedrägligt tråkig yta. I några av hans böcker så påminner huvudpersonen om honom själv och kan t.ex vara filosofiprofessor i Austin, Texas.

Andra bloggar om
Lars Gustafsson
litteratur
böcker
filosofi
författare

Kommentarer
Postat av: jenny

Jag gillar honom också fast det var ett tag sedan jag läste något av honom.. "Dekanen" kanske man skulle ta och läsa....

Postat av: Ingemar

Den är bra. En gnosticistisk mordgåta, liksom. Den är dock en del av en trilogi.

2007-05-19 @ 23:40:32
URL: http://xantor.webblogg.se/tempusfugit/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback