och vad tycker du om fönstertittare då?

Swartz har skapat ett wikiinitiativ för medborgarjournalistik mot övervakningssamhället.


Här
pågår en namninsamling månaden ut.


Techne, Framtidstanken och Eudoxa är ju inte emot de olika förslagen på utökad avlyssning som många andra liberaler och teknikfreaks är. Erik Starck ställer några frågor i kommentarerna här på Texplorer, som jag tror visar lite hur de tänker.


Är svenska rättssystemet tillförlitligt idag? Mikael Viborg har erfarenheter att fundera över.


Kanske inte helt orelaterat.

Tillägg 22/3: Erik på Framtidstanken hävdar att jag har missförstått honom.

Andra bloggar om
Fra
avlyssning
integritet
övervakning


Kommentarer
Postat av: Erik Starck

Hejsan!

Jag är inte för lagen om övervakning, men jag tycker motståndarnas argument är för bleka. Jag tycker inte om att ge staten och dess anställda särskilda rättigheter att läsa min epost. Samtidigt kan man inte blunda för de hot som faktiskt finns. I grund och botten handlar det om hur rättssystemet och samhället ska vara uppbyggt.

Det är en stor och svår fråga och debatten har varit lite för svart-och-vit. Det var därför jag skruvade till frågeställningen. Hoppas Rick har tid att svara.

Postat av: Ingemar

Tack för klargörandet. Jag har ju även skrivit den här posten:
http://xantor.webblogg.se/tempusfugit/1174370696_alternativ_till_verva.html

2007-03-22 @ 15:00:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback