PEAR


The Princeton Engineering Anomalies Research, PEAR, ska lägga ner, efter snart trettio år. Läs deras hemsida fort för den kommer antagligen att plockas ned. Enligt dem själva så är det för att de har gjort det som de tänkte göra. Det skulle kunna tolkas som att de har slut på nya idéer. De hävdar däremot att de har varit framgångsrika hittills och alltså har tagit fram data som talar för existensen av esp.


Trots detta möts de av massiv skepsis, även av Kalifonien-Lennart. Han rapporterar att deras forskningsrapporter på vissa håll aktivt har ignorerats. Varför kan man undra? Det skulle kunna vara för att de påstår sej med vetenskapliga metoder ha bevisat sånt som många anser strider mot den naturvetenskapliga världsbilden.


Just sådana situationer anser jag vara extra intressanta, när olika definitioner av vetenskaplighet ställs mot varandra. Ett annat exempel kan kontroversen kring m-teorin vara, som en del anser är ovetenskaplig.


Själv har jag ansett t.ex PEAR-forskningen vara ett av de tecken som talade för att det kanske fanns någon typ av psi-fenomen iallafall. Jag utesluter åtminstone inte möjligheten på förhand på filosofiska grunder, som många skeptiker tycks göra, även sådana som jag har talat personligen med.


Att man är skeptisk har jag inga problem med, men vad som stör mej är när man tycks vägra att undersöka påstådda bevis, som i detta fall. Det är då man kan börja fundera vari motståndet egentligen grundar sej. Att inställningen till psi-forskning ibland verkar affekterad har jag också märkt.


Andra bloggar om

psi

och

esp

och

pear


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback