Bland fauner och fascister

Faunen
Pans labyrint
  av Guillermo Del Toro är en blandning av fantasy för barn och våldsam vuxenfilm. Den har fått bra kritik och visst, jag gillar den också, men jag tyckte inte att det var självklart att det var en film som skulle falla kritikerna på läppen. När barn tvingas leka på vuxnas villkår så kommer de lätt i kläm. Filmen innehåller en sorts fantasy och en sorts realism som är som olja och vatten. Ingredienserna kan egentligen aldrig förenas. Denna motsättning hanteras bra och är en viktig del av spänningen med filmen. Bara en sån sak som slutet. Slutar den lyckligt eller olyckligt?


Del Toro
har några filmer bakom sej. Inte minst Hellboy  som är en av mina favoriter. Serien hade jag aldrig hört talas om innan och har fortfarande inte läst, så det är bara filmen som jag har något förhållande till. En slags mörk superhjältehistoria med tunga influenser från Lovecrafts tentakelgudar. Det är en Hellboy 2 pågång till 2008 och jag tror att den också kan bli bra.


För övrigt så är väl "Pan" inte samma sak som en "faun"? Även om släktskapen är given.


Andra bloggar om

film

och

Pans labyrint

och

Hellboy

och

Guillermo_Del_Toro


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback