Kött och blod

kött och blod

I nya bondrullen så gör konstnären Von Hagen en cameo. Är von Hagen en modern eller postmodern konstnär? Eller något annat? Han definierar sej själv som konstnär, men på sätt och vis återvänder han till konstens ursprung; det realistiska avbildandet.

da Vinci var en av de allra första som gjorde anatomiska närstudier, för att bli en bättre målare. Von Hagens verk kan vara mycket bildande och själv upplever jag dem ofta som vackra snarare än groteska, men det som är den stora stötestenen är ju att han använder sej av riktiga lik. Hade allt bara varit målningar eller skulpturer hade folk inte brytt sej så mycket. Så han ställer frågan om likets status på sin spets.


I de flesta religioner är liket både heligt och tabu. För von Hagens tycks det vara ett fascinerande stycke natur. Likdelar stoppar de flesta människor i munnen varje dag utan att äcklas, så detta gäller mer specifikt människans metafysiska status, eller den mänskliga kroppens.

Magkänslan säger att människan står över naturen samtidigt som hennes kropp uppenbart är en del av naturen vilket gör nogranna närstudier av kroppen till ett psykologiskt/religiöst tabu. Jag tror inte att hans egentliga syfte är att vara negativ, att utmana och vara i opposition. Jag tror faktiskt att han försöker att förespråka och erbjuda nånting.


Da vinci var en tusenkonstnär. Sådär värst språkbegåvad var han inte. Han arbetade med det visuella och fysiska. För att utvecklas som målare så började han göra systematiska studier av allt möjligt, inte minst människokroppen. Han gjorde nogranna teckningar av dissektioner, vilket ingen annan målare sysslade med. Han hade av sej själv blivit en av Europas första anatomiker.


De flesta av hans målningar och statyer var beställningsverk av kyrkan, men en lustig omständighet är att mannen som målade Nattvarden antagligen var ateist när han gjorde den. Da Vinci var en renässansman och till renässansen hörde ett bejakande av det världsliga och ett ifrågasättande av den tidigare medeltida hinsidesheten.


Hans filosofi var att förena konst och vetenskap och han ville t.ex att måleriet skulle räknas som en vetenskap, åtminstone såsom han utförde det. Experiment och teorier var inte hans metod utan minutiösa studier. Han gjorde systematiska botaniska studier och började utforska optik och fysiska lagar. På pappret var han även en stor uppfinnare även om de flesta av hans uppfinningar aldrig byggdes. Det var inte bara hans uppfinningar som var före sin tid. Han var även arkitekt, musiker, ingenjör och matematiker.


Hans efterlämnade anteckningsböcker är liksom hans liv ett ofullbordat kaos. Flera gånger tvingades han fly från städer och många verk är ofullbordade. Som gammal tvingades han en tid att försörja sej som trollkarl i Rom när en välvillig mecenat till sist tog honom under sina vingar och såg till att hans sista år blev lyckliga.


Åren innan han dog ansåg han att de stora sambanden han hade upptäckt i naturen skvallrade om en bakomliggande tanke och till sist så blev även da Vinci religiös. Inte minst hade han upptäckt stora likheter mellan människan och djuren vilket för honom alltså ledde till en religiös omvärdering.


Andra bloggar om
Gunter von Hagens

och

Leonardo da Vinci
och

konst


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback