V för vendetta

vforvendetta 

Till sist måste även en arbetsmyra som jag slå mej lös och roa mej lite så nu har jag till sist igen kommit iväg på bio. Utan att riktigt veta vad jag skulle tro så har jag sett V för vendetta och tyckte att den var riktigt underhållande.

Väl hemma ser jag att många bloggare har skrivit om filmen. Bland de intressantare är Promemorian. Jonas Morian är tydligen ett V för vendetta-fan. Är detta en film som speglar dagens verklighet och gör den det i så fall bra?

Han tipsar om en sida om serien som filmen bygger på, som analyserar V som terrorist.

En blogg inriktar sig på Natalie Portman kommer med uttalanden om bla terrorism, hämtat ur den här artikeln i Jewish Journal.

Fast han har tagit sitt namn från filmen så är det ändå värt att notera killen som skrev den urspungliga serien och som även ligger bakom Watchmen, From hell, League of extraordinairy gentlemen och Constantine m.m. Politiskt sägs han dra åt anarkismen.



Urspungligen så var serien en kommentar till Thatcherismen i England under tidigt 80-tal. Idag så har samma historia en delvis annan betydelse. Men vad betyder den då? Är den för eller mot terrorism? Är den för demokrati eller kanske anarki? Är Irakkriget ett fascistiskt krig eller ett krig mot fascism? Är övervakningssamhället en glidning mot 1984 eller ett skydd mot antidemokratiska krafter? Tydligen känns det ganska högtravande tonläget rätt trovärdigt idag om man läser kommentarerna. Ingen avfärdar den som alldeles för o-ironisk.

Andra bloggar om
V för vendetta


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback