Technoprogressivism

Vad är transhumanism? En idé om att människan ska förbättra sin kropp och hjärna med vetenskap och teknik.

På sätt och vis skedde detta redan när vi började att använda verktyg på stenåldern. Formulerat så så är det inget nytt eller kontroversiellt.

Däremot är det mer kontroversiellt att vilja ersätta människan med en ny och bättre art. Detta är så att säga de två ändpunkterna inom transhumanismen.

Transhumanismen har jag tidigare uppfattat som svävande mellan nyliberalism och teknokrati. Trots detta har jag som vänsterhumanist kännt att en del av transhumanismen har varit närmast självklar för mej.

Nu så finns det varianter av transhumanism som är mer "humana". En term för denna rörelse är technoprogressivism.

En figur att hålla reda på i dessa sammanhang är James Hughes.
Som har myntat begreppet democratic transhumanism.

Han har skapat Cyborg Democracy som är en knutpunkt på nätet för technoprogressivism.

Här finns en test för att se om man är demokratisk transhumanist. Det är indelat i två delar; en för "demokratisk" och en för "transhumanist". Jag fick rätt högt på bägge delarna.

Är detta futuristiskt och världsfrånvänt? Inte alls. Det handlar om viktiga frågor idag. Att transhumanister sedan har väldigt vilda drömmar om framtiden, det är en annan sak.

Andra bloggar om:
framtiden
teknik
transhumanism

Kommentarer
Postat av: Jimmy

Intressant med democratic transhumanism! Jag är rätt fascinerad av transhumanism, men har haft ungefär samma betänkligheter som du (plus lite av Georg Henrik von Wrights syn på vetenskap och teknik).
Fick för övrigt höga "poäng" på båda delarna av testet.
Hur bekant är du med Donna Haraways tankar? Jag tycker de verkar rätt sympatiska.

Postat av: Ingemar

Jag är bara ytligt bekant med Donna Haraways idéer, men jag tycker också att hon verkar intressant. James Hughes klassar henne som en democratic transhumanist.
Om du scrollar ner på cyborg democracy-sidan så ser du en lång jämförelse mellan Libertarian Transhumanists, Democratic Transhumanists, Left-wing Bioconservatives och Natural Law Bioconservatives.
Framtidstanken har länkat den här posten:
http://www.softwaresweden.com/framtidstanken/?p=676

2007-07-18 @ 00:13:09
URL: http://xantor.webblogg.se/tempusfugit/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback