Snö mot frost

Jag vet inte egentligen varför, men snö på bilrutorna är ett mycket bra skydd mot frostiga bilrutor.
Det kan vara minus tjugo men bara det är ett tunt litet lager med snö på bilrutorna, som t.o.m. går att blåsa bort, så finns det ingen frost under.
Frost är ju kristallbildning av den vattenånga som trots allt finns i luften även när det har varit köldgrader i flera månader och jag antar att de iskristaller som finns i snön i direkt anslutning till glasrutan helt enkelt är sannolikare kristallisationspunkter än rutan.
Det är min gissning.
Hur som helst så kan det kanske se lite konstigt ut när jag parkerar bilen för natten och börjar kasta snö på rutorna, men det finns en tanke bakom.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback