Psykiatrin

Det är länge nu som jag har hävdat behovet av att reformera psykvården i Sverige. På senare år har detta behov blivit uppenbart för flera, när vansinnesdåd har utförsts av personer som sökt hjälp men inte fått den hjälp som de har behövt, eller som har begått självmord.

Åenasidan har stora framsteg gjorts inom den rena psykiatriska och psykologiska forskningen, speciellt inom neurologin och neurokemin.
Åandrasidan har den praktiska psykiatrin lidit av psykiatrireformen och nedskärningar.
Åtredjesidan verkar den psykiska ohälsan ha ökat i befolkningen som helhet.

Alla dessa tre omständigheter verkar peka på ett behov av en upprustad psykvård.

Hur tänker man när man inte tar hand om de med psykiska problem? Att det drabbar ingen som kan göra sin röst hörd? Även det har visat sig vara fel.

Dock verkar den folkliga psykiska ohälsan inte ha så mycket med neurologiska problem att göra utan troligare med psykosociala och även socioekonomiska omständigheter.
Alliansens program kanske inte är optimalt men det är en godkänd början.

Hur som helst så har jag hört mer från borgerligt håll om psykiatrin än från sossarna. De kanske nöjer sej med förstärkt livvakt?

Den borgerliga alliansens program för en "förnyad psykiatri" är välkommen.

Andra bloggar om
psykiatri

Kommentarer
Postat av: Max Hobstig

Den psykiatriska verksamheten får helt underkänt: Det har varit mycket prat i media om psykiatrin den senaste tiden. Ett antal allvarliga händelser har fått politiker att kräva stor räfst och rättarting vad gäller vård och behandling av de psykiskt sjuka. Min erfarenhet är att det som egentligen brister är politikernas brist på kunskap om vilka resurser psykiatrin behöver för att göra ett bra jobb. Att politikerna nu (vintern 2004) fått kalla fötter är ingenting som förvånar mig. Jag vet att ansvariga politiker och andra beslutsfattare känt till att villkoren för psykiatrin under lång tid varit undermålig, men att de av ren bekvämlighet avstått från att agera eftersom de bara sett till alltings kostnad och ingentings värde. Jag har nämligen själv varit politiker och vet vad som prioriteras! Jag kommer därför att redovisa några fall som utspelats på psykiatrins verkstadsgolv. Dessa fall har socialstyrelsens ansvarsnämnd tagit del av. De berörda politikerna och psykiatrins högsta chef och dennes stab känner till vad hände eftersom detta är del av en rapport som skrevs hösten 2001.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback