Mörkrets hämnd om natten

Jag har varit på sverigepremiären av Star Wars 3 - Mörkrets hämnd, och den började mitt i natten.

Biografen hade ansträngt sig. Utanför fanns det eldslukare och andra som lekte med eld. En vaktmästare kommer ut och önskar oss alla välkomna in med hög röst.

Inne i foajen var det dimmigt och några mantelbeklädda personer står och "skjuter" med lasergevär - ja, laserstrålarna syns i dimman, ni vet. Och där var två utklädda till Qui-Gon och Darth Maul och stod och fäktades lite. Så långt var det ju skojigt.

Och utsålt givetvis. Det är ganska låg ålder på folk som går på midnattsföreställningar, och många i publiken var också utklädda till olika figurer. På väggen visades en trailer för senaste star wars spelet.

Själva filmen var lång och en fest för ögat. Men bakom den fina ytan saknade jag lite djup. Filmen är en studie i ondska. Anakin blir till sist Darth Vader och de flesta jediriddarna dödas, bland tusentals andra. Intrigen känns kanske lite japansk på nått sätt. Och sen var det över, och sagan är fullbordad.

På vägen ut var det flera som tyckte att Lucas gjort några ganska simpla räddningar av en del oklarheter. Det hade redan börjat ljusna när jag kom hem kl. 3 på morgonen. Det är buslänge sen som jag var ute så länge. Men det gick bara bra, mycket bättre än jag trodde. Fast idag har jag varit rätt seg och trubbig.
image45

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback