Japansk skräck

"Ska du på bio nu igen?"
"Jag har faktiskt bara varit på bio två gånger i år."

Min sambo vill gärna ha mej hemma om kvällarna, och det är ju gulligt. Men det är skönt att komma iväg iband även om det bara brukar bli bio för mej. Hon ska på personalfest ikväll och det var hon som var på personalfest senast av oss också. Igår såg jag The Ring 2, en japansk-amerikansk skräck film.

"Du ser så konstiga saker på bio" har hon sagt. Men jag har sett ganska olika saker på bio. För det mesta dock så ser jag filmer som hon inte skulle vilja se. Jag tycker att intriger, personligheter och dialoger, det kan man avnjuta lika bra hemma framför tvn, men specialeffekter och scenerier det vinner väldigt mycket på att ses på en bioduk. Så jag brukar se science fiction och sånt på bio.

Jag såg the Ring 2 därför att jag hade sett the Grudge, en annan japansk-amerikansk skräckfilm för någon månad sen, och den hade varit mycket bättre än jag hade förväntat mej. Rätt psykologisk och antydande, rätt långsamt tempo och en lång uppbyggnadsfas där spänningen byggdes upp. Sedan så märktes den japanska kulturen mer i den filmen än i the Ring 2, som inte var lika bra trots att the Grudge sägs vara mycket influerad av the Ring (första).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback