Genom

Jag skulle vilja rekommendera boken Genom  En genetisk biografi över människan av Matt Ridley Från 1999 på Richters förlag i svensk översättning. (ISBN 91 7709 040 3). "Genom" uttalas alltså med betoning på o:et och är namnet på en genetisk uppsättning, löst uttryckt, som i "det mänskliga genomet" t.ex.

Trots att den börjar få några år på nacken tycker att ändå att den fortfarande är en bra introduktion till ämnet. Sällan har jag i populärvetenskapliga sammanhang fått en så begriplig överblick över genetik i allmänhet och det mänskliga genomet i synnerhet. Märkliga och överraskande insikter avlöser varandra och det känns snart som om den svenska allmänbildningen borde uppdateras. 

Såhär börjar första kapitlet:
"I begynnelsen var ordet. Ordet omvände havet med sitt budskap och kopierade sig själv oupphörligt och evigt. Ordet upptäckte hur det kunde omfördela kemiska ämnen för att fånga små virvlar i entropins flod och få dem att leva."
Han är inte alltid lika poetisk, nästan bara här. Men vad betyder det?
"Livet är svårdefinierat men det består av två vitt skilda färdigheter: förmågan att replikera sej och förmågan att skapa ordning (...) Nyckeln till båda dessa sidor hos livet är information."

Kanske avslöjar jag i framtida inlägg några av de mer anmärkningsvärda faktumen. Den som följer bloggen får se.

(Om "faktum" är singularis och "fakta" pluralis, varför heter det då "faktumen" och inte t.ex "faktana"?)

Andra bloggar om
genetik

Kommentarer
Postat av: exodus

"förmågan att replikera sej och förmågan att skapa ordning (...) Nyckeln till båda dessa sidor hos livet är information."

Hmm, det var intressant. Kan du citerar fler saker om replikering/skapa ordning/information... 8)

Sen undrar jag vad han menar med Ordet, kopplar han det till genetik?

Postat av: Ingemar

"I Betchley i Storbritannien, under fullständigt hemlighetsmakeri, får den briljante matematikern Alan Turing 1943 uppleva hur hans skarpaste insikt förvandlas till fysisk verklighet. Turing har hävdat att siffror kan beräkna siffror. För att knäcka tyskarnas krypteringmaskiner byggdes datorn Colossus enligt Turings principer: en universell maslin med ett modifierbart lagrat program. Fastän ingen ser det vid detta tillfälle, allra minst Turing själv, befinner han sig förmodligen närmare lösningen på livets mysterium än någon annan. Ärftlighet är ett modifierbart lagrat program; metabolism är en universell maskin. Receptet som kopplar ihop dem är en kod, ett abstrakt budskap som kan förkroppsligas i en kemisk, fysisk eller till och med immateriell form. Dess hemlighet är att den kan replikera sig själv. Allting som kan uttnyttja resurserna här i världen för att göra kopior av sig självt är levande; den mest troliga form som en sådan varelse antar är ett digitalt meddelande - en siffra, ett manuskript eller ett ord."
s.23

2006-02-07 @ 23:44:25
URL: http://xantor.webblogg.se/tempusfugit/
Postat av: exodus

Publicerade ett inlägg om kopieringsskydd. ;)

http://blogg.passagen.se/exodus_400/20060209#kopiera_mera

2006-02-09 @ 17:34:53
URL: http://blogg.passagen.se/exodus_4
Postat av: exodus

"...den mest troliga form som en sådan varelse antar är ett digitalt meddelande - en siffra, ett manuskript eller ett ord."

Har du något mer på det här? Är en DNA-profil ett manuskript eller hur menar han?

2006-02-09 @ 22:33:54
URL: http://blogg.passagen.se/exodus_4
Postat av: Ingemar

Jo, jag har mer på det här, men snart tycker jag att du ska ta och läsa boken istället.

2006-02-12 @ 09:33:45
URL: http://personligt.blogspot.com/
Postat av: exodus

Okej då, jag bara undrade lite kort. ;)

2006-02-12 @ 15:56:54
URL: http://blogg.passagen.se/exodus_4
Postat av: Vuokko Raa-Kel Et-Rahtu

Tack för att internet finns, jag skall läsa boken.Ordet "Genom" har rumsterat i mina tankar sen jag hörde det i våras i TV ( Vår 2006), vad jag har längtat efter förklarningar också på västerländska.
Jag har studerat Yoga sen 1958, Traditionell Kinesisk Medicin sen 1976, mött inkaindianers tankeformer, lyssnat på shamaner. Hittat min själs farkost, först nu får jag namnet på min livs skyttel; " Genom". Jag är 67 år nu och tror att jag har i mina händer den sista vinken och stödet för mina teorier, och kan äntligen börja skriva min bok.
Den skall heta Ming Xi Hua ( mitt kinesiska namn).
Genom, den röda tråden i Qigong, Akuterapi, Yoga. Det värsta är ju dock att folk ofta uppfattar mina tankar fiktiva, då känner jag mig kränkt, så ibland blir jag så deppig och vill ej förmedla mina tankar, har doms ens ett värde för andra, jag lever i en så oliktänkande omgivning att t.o.m. skriverierna och mina fysiska övningar uppfattas att jag slöser på min tid, finns det någon dår ute som kan ge mig motivation. En gång blev jag nästan dräpt för att jag ville sitta och skriva.Jag tycker ju att jag har reseptet, koden, färdig i mitt sinne. Vill någon köpa den?

2006-08-07 @ 13:44:49
Postat av: Vuokko Raa-Kel Et-Rahtu

Jag läste i bloggen passagen att en person skrivit att kondomen är ett bra hinder att replikera sig själv. Detta tar jag på alvar och att personer med medvetet negativa inslag i sin arvsmassa faktiskt skall ta ansvaret för jordens framtid och hindra sin replikering ifall de innehåller destruktiva arv.
Vidare vill jag i väntan på Matt Ridleys bok skriva min fräsha uppfattning, utan kontamineringar från honom , min egen uppfattning så långt. Det skadar ej om jag missförstått det hela, i varje fall är mitt synsätt min egen och då unik, bara färglagd av ett 66 års liv i det västerländska samhället. Således:
Ända sedan Hippokrates tid så har den västerländska medicinen varit intresserad av människans biologiska uppbyggnad.Vi har nu en tid ca 100 år börjat gå mera in på djupet av människan, och börjat upptäcka den psykologiska uppbyggnaden.
Spekulationer, forskningar, uppföljningar av våra genom i arvsmassan har väckt intresse och kommer att vara en form av klass skillnaden av folk i framtiden, eftersom vi har inprogrammerat revirtänkande i vår arvsmassa och då i genomen, främst i testestronererna. Därmed bör vi ( som vet),
i god tid nu se till och fordra att folkutbildningen har kvalitet och inger intresse, intuition och kreativitet med uppbackning av belöning, priser, stipendier, tävlingar och t.o.m. betalt för goda resultat. Min syster fick under sin skoltid stipendier varje år, min bror varannat år,de är jurister nu, men jag fick aldrig, därför kunde inte mitt intresse styras, men p.g.a. att jag hade goda genom så har jag klarat livet så här långt. Om du vill läsa om min självständiga utveckling så kan du beställa den från min e-mail. Den kan intressera då jag p.g.a. krig blev avskild från min familj och deras påverkan, blev kastad på en mänsklig dynghög, utvecklade min egen livssyn säkert påverkad endast av mina genom, ja så kan du forska hur en person lever genom ett helt liv bara med stöd och ett stort arbete att få livet över till positiv balans i sina positiva genom. Men nu fortsätter jag med mina nuvarande åsikter av genom. För samhällets allsidiga positiva utveckling alltså när individen tjänar samhället så bör all utbildning vara gratis. Alla studielån skall med det snaraste avvecklas, då de orsakar mycket stress för begåvade personen. Alla vet väl redan att stress förstör hjärnceller. Det skall vi väl inte orsaka våra utbildade samhällsbyggare för, då blir ej resultatet det väntade, de förlorar massor av den inlärda kunskapen och slutresultaten är ej att lita på, så låt de som vill studera och utveckla sig och samhället få studera gratis.Ärr eller lager på genomerna bör så långt som möjligt övervakas eller planeras at bli så positiva som möjligt. Det är de starka livsupplevelserna som bestämmer och de skall så långt som möjligt vara opsitiva. Negativa upplevelser orsakar att vi slutändan blir demoner.
I denna vår tid står vi nu i ett vägskäl. Vi kan nu med denna kunskap om genomen, medvetet välja vår och samhällets väg. Skall vi fortsätta låta giriga maktstinna personer bestämma om snabba pengar, låta dom hålla på med vapenhandel och dylikt destruktivt. Destruktivt handlande utvecklar alltid negativa ärr på genomerna och i slutändan demoniska personer. Det vore säkert bättre att vara långsiktig och satsa på etik och positiv utbildning och börja rensa världen med dessa former.Det tar många generationer att utveckla positiva genomer till den grad i personen att de överväger de negativa, detta vet hundavlare om av erfarenhet. De utvecklar en hund till blindledarhund, lugn och snäll, eller något annat, utan att tänka på genomer. Endast naturfolk är klara att ta genast steget för positiv ledning, de om någon bör vara förebilder för oss som vill ändra vårt psykopatiska liv. / Raa-Kel ET.

2006-08-08 @ 12:55:46
URL: http://mittskane.com/qigong
Postat av: Vuokko Raa-Kel Et-Rahtu

Hej Raa-Kel här igen, jag hade ett stavfel i nästststa stycket, skrev opsitiva, det skall så klart vara positiva, och min e-mail finns ej på hemsidan så kontakt till mig sker via ; [email protected]/ MVH Raa-Kel ET

2006-08-08 @ 13:15:19
URL: http://mittskane.com/qigong
Postat av: Raa-Kel ET-Rahtu

Nästa gång vi röstar politiskt, så skulle jag önska att alla med studieskulder skulle bli fria, för de har i huvudsak studerat för ett bättre fungerande samhälle, för alla oss, de skall göras skuldfria. Andra önskan är att alla pensionäre som har en inkomst under 13.000 kr i månaden skulle få denna för livsuppehället nödvändiga summa sakttefritt. De är oftast äldre eller har svårt att komma fram, de måste beställa färdtjänst och besvära nära och kära för transport, de behöver sina pengar till sina kommunikationer och livssituationer. Därtill vil jag att alla ideella föreningar som jobbar med människors hälsa och välbefinnande, såsom Yoga, Qi-gong , Kir**raktik et.c. skall vara skattefria. Alla privata kurser inom sång, konst, gymnastik, idrott,försvarskurser för alla åldrar skall vara skattefria. Det är ej från dessaområden som statens inkomster blir bärande. I Finland fungerar det bra så varför ej här. Skall fundera på andra ideer, och Återkommer.
De positiva genomen skall sättas i ledning.

2007-06-11 @ 19:19:50
URL: http://mittskane,com/qigong

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback