En försvunnen värld

Jag såg en dvd med den gamla disneyfilmen Tron. Jag lyssnade på regissörens kommentarer och det visade sej att det mesta som jag trodde var datoranimation när jag såg filmen för tjugo år sedan i själva verket var äkta gammeldags disneyanimation, dvs en studio med drillade tecknare.
Datoranimationen var ju inte så utvecklad på den tiden vilket ju också var grunden för den speciella värld som Tron utspelar sig i.

Som de säger i kommentarerna så kommer en film som Tron aldrig att göras igen. Ett skäl är att filmen förutsätter dåtidens datorspel för att bli begriplig.
Detta är antagligen den enda filmen som är gjord där verklighenheten försöker att efterlikna en datorgrafikvärld. I verkligheten så försöker datorgrafiken att efterlikna verkligheten har har blivit mycket bättre på det sedan filmen Tron gjordes.
Kanske har nånting gått förlorat i och med det, säger de i kommentarerna. Det fanns en gång en öppning mot en alternativ verklighet som de tidiga datorspelen och Tron skildrade men eftersom datorspelen sedan dess närmat sej den konventionella verkligheten mycket så är det som en alternativ verklighet har gått förlorad.
Ett annat skäl till att en film som Tron aldrig kommer att göras igen är att det var alldeles för komplicerat. Riktiga skådespelare, disneyanimation och datoranimation vävdes samman i stort sett i varenda scen.

En intervju med Steve Lisberger



Kommentarer
Postat av: Ingemar

Min nya idol.
http://www.tronguy.net/
Besök på egen risk.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback