Det infantila samhället

Det infantila samhället

Jag har nyss läst
Det infantila samhället av Carl Hamilton, som är mycket bra. Det är ett litet tag sen den kom ut.

Grundtesen är att eftersom de vuxna blir alltmer barnsliga och ansvarslösa i dagens samhälle så måste barnen bli mer vuxna och ansvarstagande. jag tror att det ligger en hel del i det. Detta skulle kunna förklara varför självmord och psykosomatiska sjukdomar ökar bland barn och ungdomar.

Hamilton anklagas för att vara konservativ och vilja kedja kvinnor vid spisen. Jag kan nog sträcka mej så långt som att konstatera att han är bättre på att diagnosticera problemet än på att ge ett trovärdigt botemedel. Enbart en uppmaning till ett nytt sätt att tänka kommer nog inte att rå på kommersialismen och konsumtionssamhället.

Men vill man förstå sin samtid så är detta en bok som rekommenderas. Jag kommer nog att få anledning att återkomma till den fler gånger.

Andra bloggar om
föräldraskap

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback